Islám a ekologie

20. červen 2010

Že barva islámu je zelená je všeobecně známo. Ale islám může být občas zelený i z jiných důvodů – například proto, že někteří jeho vyznavači dospěli k závěru, že i jejich víra musí být ekologičtější. Tedy že věřící by měli více dbát na ochranu přírody, kterou - i podle islámu - svěřil lidem do rukou Bůh.

Týká se to například pouti do Mekky, takzvaného hadždže, který by měl každý muslim vykonat alespoň jednou za život. A protože muslimů je na světě více než miliarda, každý rok do Mekky dorazí miliony lidí. Ti s sebou přivezou miliony umělohmotných lahví a dalších odpadků. Toho si všimnul Jusif Osman, muslim britsko-saúdského původu, který pracuje v reklamě, a v zemích Perského zálivu je dnes známou osobností. A rozhodl se, že i on musí nějak přispět k ochraně našeho společného životního prostředí.

„Věříme, že když Bůh je věčný, tak musí být věčná i příroda, ale pokud něco nezačneme dělat, brzy zmizí,“ říká Osman.

Kvůli změnám na pouti do Mekky musel navázat kontakt se saúdskými úřady, a podle jeho líčení mu zodpovědní činitelé vyšli vstříc. Chce změnit to, jak se nakládá s odpady a odpadky, zejména plastovými lahvemi, a do budoucna plánuje velké změny, například používání biologicky odbouratelných materiálů, které by během milionových návštěv Mekky nezatěžovaly přírodu. Jusif Osman však má další nápady, a zaangažoval i další nadšence.

Saúdská Arábie například plánuje, že mešity, hotely a další objekty bude zásobovat elektřinou vyráběnou solární energií. Mohamed Sembiring, člen indonéské organizace na ochranu životního prostředí, navrhl stavět modlitebny z ekologicky šetrného materiálu. Na letošní konferenci Mezinárodního islámského zeleného hnutí v Jakartě zazněly i další návrhy, včetně důrazu na východu dalších generací muslimů k větší zodpovědnosti za životní prostředí. Cílem je, aby islámská víra učinila z ochrany přírody a klimatu svou pevnou součást.

Samotný Jusif Osman se zatím zaměřuje především na ekologicky šetrný průběh hadždže, zmíněné pouti do Mekky, a zdůrazňuje, že tato cesta by měla mít co nejmenší následky, tedy co nejmenší ekologickou stopu. Jak sám říká, když posíláme miliony lidí do Mekky, musíme se postarat i o to, aby tam mohli jezdit i za mnoho let poté.

Spustit audio