Host Studia Leonardo: psychiatrička prof. Lucie Bankovská Motlová
Schizofrenie známá i neznámá
Nejen vzhledem k tragédii, kdy před měsícem, 14. října, zemřel rukou psychicky nemocné ženy jeden ze studentů střední školy ve Žďáru nad Sázavou, opakujeme v záznamu vědecké Studio Leonardo, v němž moderátor Robert Tamchyna hovořil právě o schizofrenii a dalších psychických onemocněních s prof. MUDr. Lucií Bankovskou Motlovou, Ph.D., proděkankou pro vnější vztahy, rozvoj akademické obce a sociální záležitosti 3. LF UK a Psychiatrického centra Praha.
Schizofrenie je závažné onemocnění, které postihuje přibližně 1 % populace. Obvykle začíná v mládí a vyznačuje se pestrostí příznaků. Při diagnostice jsou rozhodující psychotické symptomy, například bludy a halucinace a poruchy iniciativy a motivace doprovázené sociálním stažením. Příčinám schizofrenie stále dobře nerozumíme...
Proč je v případě psychiatrických onemocnění tak důležitá účast rodiny? Jaké jsou lékařské zkušenosti a celosvětové výsledky? Jak se provádí psychoedukace v České republice? To jsou jen některé z otázek, na které rozhovor přinese odpověď.
Předmětem klinického i výzkumného zájmu prof. Lucie Bankovské Motlové jsou rodinné psychoedukační programy a další psychosociální intervence pro pacienty se schizofrenií a bipolární poruchou. Publikovala desítky odborných článků v českém i zahraničním tisku, spolu s MUDr. Františkem Koukolíkem je autorkou dvou monografií, z nichž publikace Citový mozek získala v roce 2006 Vondráčkovu cenu. Je spoluautorkou dalších programů oceněných Vondráčkovou cenou PREDUKA (Preventivně edukační program proti relapsu psychózy; 2007) a ITAREPS (Program prevence relapsu schizofrenie s pomocí informačních technologií; 2008).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.