Google si od zadavatelů reklam ponechává až 30procentní provizi. Jde o nepřiměřený zisk, tvrdí ve své žalobě americké úřady

27. leden 2023

Americké ministerstvo spravedlnosti podalo civilní žalobu na Google. Společnost podle ní porušuje pravidla hospodářské soutěže a za posledních 15 let si vytvořila monopol na některé technologie pro online reklamu. Google podle žaloby nákupy konkurenčních firem systematicky likvidoval konkurenci. K posílení své dominantní pozice podle amerického úřadu používal nezákonné a protisoutěžní postupy, aby provozovatelům webů znemožnil využívání jiných technologií.

Podle žaloby Google uměle navyšoval ceny reklamy, snižoval výnosy vydavatelů a potlačoval inovace. Výsledkem nyní je, že provozuje nejpoužívanější nástroje pro zadávání a zobrazování reklam a největší tržiště s tzv. online programatickou reklamou.

Čtěte také

Firma si podle žaloby ponechává přinejmenším 30 centů z každého dolaru, který zadavatelé za reklamu zaplatí. Ministerstvo tvrdí, že pokud by společnost existovala ve funkčním konkurenčním prostředí, vydělávala by mnohem méně.

Americké ministerstvo teď po soudu mimo jiné požaduje, aby Googlu přikázal své reklamní nástroje odprodat. Společnost ale jakékoliv provinění odmítá. Krom toho se jedná o ojedinělý případ, jelikož se nestává příliš často, aby americké úřady žalovaly nějakou firmu a požadovaly po ní, aby se rozdělila na několik částí.

Čtěte také

„Toto opravdu není další běžný antimonopolní případ, jakých se oproti velkým technologickým firmám vede mnoho, ale je výjimečný, protože žalující stranou není konkurence nebo poškozený spotřebitel, ale ministerstvo spravedlnosti Spojených států a osm států unie jako spolužalobci s ním,“ říká Petr Koubský, redaktor Deníku N, podle kterého je tento případ velmi podobný s případem Microsoftu.

„Jde o případ srovnatelný velikostí s velkým antimonopolním procesem proti Microsoftu z konce minulého století, který sice vyzněl trochu do ztracena, ale hodně pomohl předefinovat, jak se vnímá antimonopolní právo v technologické době. Takže to, co se rozbíhá ve Spojených státech teď, může podobným způsobem ovlivnit vnímání toho, co je a není monopol a jak se s nimi má zacházet pro dnešní dobu,“ vysvětluje Koubský.

Řinčení právních zbraní

Ministerstvo v USA oproti české praxi vystupuje proti Googlu ve všech směrech včetně tiskových zpráv a dalších materiálů velmi ostře a svérázně. Podle Koubského nejde ale ani tak o politickou záležitost jako o dobré postavení z hlediska žalujícího.

Čtěte také

„Ministerstvo v tuto chvíli nevystupuje jako správní úřad nebo součást státní moci, ale jako žalující strana před soudem, takže se snaží svou věc podat co nejpůsobivěji, co nejvíc efektně tak, aby právníci ministerstva měli dobrou startovací pozici. Google určitě ve své odpovědi bude používat podobně silný jazyk. Bude to střet, kde právní zbraně budou jen řinčet. To mimo jiné také připomíná proces s Microsoftem,“ míní.

Jeden z hlavních argumentů v žalobě proti Googlu je ten, že si firma z výdělku od zadavatelů reklamy ponechává až 30 procent. Podle amerických úřadů jde o nepřiměřený zisk.

„Toto je ze strany ministerstva argumentace, která mu má připravit půdu k soudu. Pojem nepřiměřeného zisku se ale vždy stává předmětem vášnivých diskusí, protože ono nejde exaktně stanovit, jaký zisk je přiměřený a jaký ne, pokud jde o unikátní trh,“ vysvětluje.

Antimonopolní právo pro digitální svět

Problém v tomto případě také nastává v otázce, kde jsou hranice vzniku monopolu s hranicemi udržení si konkurenceschopnosti. Podle Koubského je proto důležité, aby společnost i státy začaly vytvářet nové antimonopolní právo pro digitální technologie.

Čtěte také

„Nikdo vlastně neví, jak by takové antimonopolní právo, které by respektovalo specifika digitálního světa, jeho tendence k vytváření přirozených monopolů a zároveň bylo spravedlivé, mělo vypadat. A i kdyby na to někdo přišel a objektivně to zdůvodnil, tak tu pořád budou odlišné zájmy velkých a malých firem či státních subjektů. Takže pokud by to někdo opravdu dobře vymyslel, zbývá ještě otázka, jak dosáhnout toho, aby takové zákony byly schváleny,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad Online Plus Davida Slížka v audiozáznamu. Dále se dozvíte o tom, že se díky Wi-Fi dá vidět skrz zeď, o tom proč velké IT firmy ve velkém propouštějí své zaměstnance nebo proč český soud odmítl žalobu kvůli blokování webů.

autoři: David Slížek , vkry
Spustit audio

Související