Twitter nyní hledá každý dolar. Možná proto chce před prezidentskými volbami v USA povolit politickou reklamu, říká Koubský

6. leden 2023

Twitter chce ve Spojených státech zrušit některá omezení politické a aktivistické reklamy. Politickou reklamu zakázal v roce 2019 se zdůvodněním, že dosah politických idejí se nemá kupovat, ale politici si jej mají sami zasloužit. Proč se reklamy podobného typu vrací na Twitter?

Za tzv. aktivistickou reklamu firma označuje propagaci témat, která zvyšují povědomí nebo vyzývají uživatele k zapojení v oblasti občanské angažovanosti, ekologie, ekonomického růstu nebo společenské rovnosti. Reklama na tato témata dosud byla na Twitteru omezená, především co se jejího zacílení týče.

Čtěte také

Zadavatelé takovýchto reklam se například nemohli zaměřovat na menší geografické oblasti a nesměli cílit na politicky zaměřená klíčová slova, jako jsou například volby, konzervativní, liberální a podobně.

Facebook na rozdíl od Twitteru má politickou reklamu neustále povolenou. Twitter ji však před čtyřmi lety zakázal a nyní se za nového majitele opět vrací, ačkoliv nejsou známé přesné detaily toho, zdali původní zákaz zcela padne či ne.

Reklamy na sítě patří, i ty politické

Petr Koubský, redaktor Deníku N, je toho názoru, že svým způsobem je politická a aktivistická reklama na sociálních sítích normální věcí, přestože ji sám z jistého důvodu nemá rád.

Čtěte také

„Sám za sebe nerad vidím politickou reklamu v podstatě kdekoliv. Mám za to, že to je takové zamořování prostředí. Ale buďme realisté. K normálnímu fungování demokracie to patří a společnost musí jenom nějak vymezit pravidla, jakým způsobem má ta aktivistická a politická reklama fungovat. Pokud se to bude na Twitteru řídit stejnými pravidly, jakými je to regulováno obecně mediálně ve Spojených státech, pak proti tomu nelze asi nic namítat,“ míní Koubský.

Sám nechce hodnotit, zdali nové prohlášení fungování Twitteru je správné, nebo špatné, ale podle něj jde v dnešní době o zcela běžnou věc, kdy je důležité myslet na to, že politika v demokratických zemích je o penězích v kampani a o šikovnosti.

To, jak si to tehdy nastavil Twitter, bylo idealistické.
Petr Koubský

„Za peníze si politik koupí šikovné lidi, kteří mu postaví chytře kampaň a k tomu chytře patří i využívání všech možností médií, která jsou k dispozici, pokud to nezakáže nějaké pravidlo nebo zákon. To, jak si to tehdy nastavil Twitter, bylo idealistické, ale podle mě to hodně vybočovalo z běžných zvyklostí. Ale jak říkám realisticky, asi bychom měli chtít hlavně průhledná a jednotná pravidla,“ míní.

Snaha odrazit se ode dna

Čtěte také

Američtí komentátoři tento krok Twitteru považují za snahu získat do své firmy další příjmy, které začaly v poslední době padat a společnost je na tom nyní ekonomicky velice špatně. Důvodem může být i to, že na konci roku 2024 čekají Spojené státy prezidentské volby a je více než jisté, že nakupování politické reklamy započne ještě dlouho před jejich konáním. Twitter by tak na této události mohl poměrně hodně vydělat.

„Je možné, že toto je hlavní cíl Twitteru, který ho směřoval k danému kroku. V Americe je v politické reklamě spousta peněz. Nejde jenom o prezidentské volby, jde o nejrůznější volby na úrovni jednotlivých států. A tím si ten příjem skutečně mohou vylepšit a že hledají v tuto chvíli každý dolar, to je více než jisté,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad Davida Slížka Online Plus v audiozáznamu. Dále se dozvíte, jaký má ČR plán pro boj proti dezinformacím, jak se radnice německého města odstřihla od internetu a jak má umělá inteligence změnit výsledky vyhledávání.

autoři: David Slížek , vkry
Spustit audio

Související