Co děláte v koloně?
V uplynulém týdnu jste se mohli na našich motoristických stránkách zapojit do hlasování ohledně toho, co děláte v koloně vozidel. Těsnou většinou vyhrála možnost - telefonuji nebo smskuji, to prý v kolonách dělá 53 procent hlasujících. Dalších 21 procent si zapálí cigaretu, zatímco 15 procent se upravuje a zbývajících 11 procent si prostě čte. Určitě jsou ale i další možnosti, které se ani do ankety nevešly. Záleží také na tom, o jakou kolonu jde.
Protože pokud je to třeba vládní kolona, pak má řidič úplně jiné starosti než si zapalovat cigaretu nebo psát smsky přítelkyni.
"Je to tak, nesleduje pouze to, co běžný řidič, ale sleduje případná rizika, která z provozu mohou vzniknout přepravovanému potentátovi."
Ale s tím se většina z nás nikdy nesetká. Narozdíl od klasické dopravní zácpy, která nás provází každé ráno cestou do práce, anebo kolony, která vznikne po nehodě třeba na dálnici. A tady už naše chování bývá rozdílné, jak potvrzuje psycholog Zdeněk Šole.
"Naše chování ovlivňuje to, jak jsem nastaveni, když do kolony vjíždíme. Potom má na naše chování vliv to, jestli kolonu přijímáme pasivně, zařadíme se do ní a popojíždíme. Někdo zase nesnáší bezmoc v koloně a zoufale sleduje ručičky hodin. K dopravní zácpě tedy můžeme mít buď aktivní, nebo pasivní přístup a podle toho se také lišíme."
Nechme teď stranou agresivní jedince, co by nejraději kolonu přeskočili, a podívejme se do kabin těch pasivních - motoristů, kteří trpělivě stojí či popojíždějí v koloně. Co přitom v autě děláte? Telefonujete, jak vyplynulo z naší ankety?
"To ne, telefonování je špatné, potom se stává hodně bouraček."
"Rozčiluji se a nadávám. Občas se i namaluji."
"Obvykle si něco čtu, nejlépe angličtinu."
"Poslouchám hudbu."
"Zpíváme si, říkáme si anglická slovíčka nebo posloucháme dětské písničky."
"Netelefonuji, pouze když mi někdo zavolá."
"Odpočívám a užívám si chvíle klidu."
Tak to vidíte, co řidič to názor. Ale je pravdou, že právě v koloně vozidel si můžeme připadat alespoň chvíli anonymní a hlavně sami.
"Spousta lidí v autě zažívá největší soukromí ze všech situací, ve kterých se v průběhu dne vyskytnou."
A tak občas děláme věci, které bychom si jinde nedovolili. Co ale na to dopravní psychologové? Konkrétně Karel Havlík? Je v pořádku, když se během pojíždění v koloně věnujeme i jiným věcem?
"Myslím si, že je to zcela normální, protože člověk by měl nějakým způsobem čas využít. A je dobře, že ho využívá a nestresuje se tím, že v koloně musí stát."
Ale nic se nemá přehánět. I během popojíždění v dopravní koloně je potřeba sledovat provoz kolem sebe. Zvláště pokud popojíždějí auta v několika pruzích vedle sebe. Ideální je nechat si také alespoň půlmetrový odstup od auta před sebou. V případě potřeby se tak daleko snadněji vytváří pruh pro záchranáře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.