Člověk, nebo stroj? Internetoví boti zaplavují sociální sítě
Asi pět set amerických dolarů stojí software, který dokáže samostatně vést tisíce twitterových účtů. Takový účet ovládají všechny funkce dané sociální sítě, takže tweetuje, retweetuje, sleduje uživatele a používá zadané hashtagy. To vše dělá program automaticky a přesně podle nastavení.
Fenomén takzvaných internetových botů popisuje německý deník Die Tageszeitung.
Název „bot“ pochází od slova „robot“. Internetoví boti se v poslední době stali terčem kritiky, protože na sociálních sítích jako Twitter, Facebook, Instagram nebo Google+ šíří automaticky generované příspěvky, které lze jen těžko odlišit od příspěvků reálných uživatelů.
Boti mají různé stupně komplexity. Ti nejjednodušší jen retweetují a lajkují příspěvky s určitými hashtagy, čímž příspěvek dále šíří. Složitější boti samostatně píšou příspěvky podle zadaných kritérií.
Cílem je, aby se příspěvek psaný botem pokud možno nedal odlišit od příspěvku psaného uživatelem. Internetového bota je například možno naprogramovat, aby na každý tweet s pro-clintonovským hastagem #ImWithHer odpovídal krátkou, pokaždé lehce obměněnou zprávou obviňující Clintonovou z korupce.
O co botům vlastně jde?
Udávaná cena pěti set dolarů pochází ze studia Simona Hegelicha, profesora na Technické univerzitě v Mnichově. Studie ukazuje, proč jsou boti tak atraktivní pro kohokoli, kdo chce ovlivňovat mínění. Bot může svojí aktivitou získat publikum odpovídající počtu obyvatel malého města. Pokud člověk chce, aby si jeho zprávu přečetlo tak velké množství lidí, bude si muset zaplatit reklamní plochy, televizní spoty a internetové banery.
Na rozdíl od zmíněných forem reklamy, která má zpravidla za cíl ovlivňovat mínění spotřebitelů, nelze aktivitu internetových botů a její účel tak snadno prohlédnout. Ze samotného příspěvku není zjevné, že se za ním skrývá někdo – nebo něco – co se snaží ovlivnit názory příjemce, píše Die Tageszeitung.
Ještě hůře lze zjistit, kdo stojí za dalším šířením takových příspěvků pomocí retweetů nebo hashtagů. Snaží se někdo manipulovat veřejné mínění nebo využít popularitu některých hastagů ke komerčním účelům?
Boti mohou svou aktivitou výrazně ovlivňovat politické diskuze, například šířením falešných zpráv. Jejich vliv na veřejné mínění zatím není dostatečně prozkoumán a bude obtížné ho dokazovat. Německá strana Zelených nicméně plánuje prosadit, že by účty vedené internetovými boty měly být příslušně označeny. Jak by přesně mělo požadované značení v reálu vypadat, je zatím nejasné. Uzákonit povinné označení pro oficiální účty by bylo možné, se soukromými bude problém, čteme na serveru německého deníku Die Tageszeitung.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.