Čína čtvrtstoletí od masakru: Stabilní ekonomika je dobrá, ale demokracie je lepší, míní expert
Revoluční rok 1989 proměnil nejen střední a východní Evropu, ale také Čínu. Jaká je Čína 25 let po masakru na pekingském Náměstí nebeského klidu?
„Šlo o boj několika frakcí o kontrolu nad zemí a nad komunistickou stranou,“ řekl v našem vysílání o událostech 4. června 1989 ekonom a odborník na Čínu Vilém Semerák.
Podle něj to byl projev nejen veřejných protestů, ale i hlubokého konfliktu uvnitř vedení komunistické strany.
„Vyústění do masakru bylo z části taktickou chybou představitele reforem Čao C'Janga a špatného vyhodnocení situace v politbyru.“
Každopádně, požadavky reformního hnutí v roce 1989 nebyly dodnes ani z části naplněny, míní expert.
„Korupce a nepotismus jsou dodnes dva hlavní problémy, které tíží efektivnost čínského vedení a reforem.“
Události roku 1989 byla možná poslední nezávislá kapka v boji za jiné ideály. „Současná Čína se spíš soustředila na materiální hodnoty,“ soudí Semerák.
„Je dobré mít stabilní ekonomiku, ale mít demokratičtější společnost bez korupce, kde se lidé nebojí mluvit o problémech, je ještě lepší.“
Číňané sice bohatnou, ale protože ve společnosti absentují jiné než materiální hodnoty, propojuje se ekonomika s politikou.
„Ve vedení komunistické strany jsou lidé napojení na největší firmy. Tyto tzv. princátka (ang. princelings) pocházejí z vedoucích rodin ve straně a mají ekonomickou moc.“
Kritici Číny sice poukazují na drastické sociální rozdíly, zoufalé pracovní podmínky, devastaci životního prostředí, ale proti dřívějším poměrům se stále jedná o velmi pozitivní posun dopředu.
„Pro většinu lidí se posledních 25 let ekonomická situace průběžně zlepšuje, i přes rostoucí sociální nerovnost,“ říká ekonom Vilém Semerák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.