České školství je v přístupu k AI liberální. Učitelé myslí realisticky, chválí pedagogy Koubský

29. září 2023

Třetina učitelů na základních školách využívá ve výuce nástroje umělé inteligence, vyplývá to z výzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Do studie se zapojily dva tisíce pedagogů ze všech českých škol a výsledky vypovídají o velmi liberálním přístupu k novým technologiím ve vzdělávání.

Učitelé AI nejčastěji používají ke generování textů do výuky, k překladům z cizích jazyků či k přípravě testů. Podle výsledků studie přitom nejsou větší rozdíly mezi jednotlivými věkovými kategoriemi učitelů, s novými technologiemi se musejí vypořádávat všichni.

„Řekl bych, že kdyby se na toto téma udělalo mezinárodní srovnání, které sice nemáme, ale můžeme velice zhruba soudit, tak by z toho české školství vyšlo s velikou ctí,“ chválí učitele Petr Koubský.

Čtěte také

„Je velice dobře, že učitelé uvažují velmi realisticky a uvědomují si, že je to jev, který tady je, nedá se ignorovat, a že tudíž je potřeba jeho existenci akceptovat – a snaží se o to.“

Podobné možnosti mají i jejich studenti, úplný zákaz pro užívání umělé inteligence ve svých třídách totiž zavedlo jenom šest procent učitelů, další třetina upravuje pravidla podle aktuálních potřeb.

„Je to v souladu s celkově liberálním přístupem k využití umělé inteligence. Pedagogové se očividně nijak zvlášť nesnaží přichytit někoho při činu a trestat ho za to. A to si myslím, že je v zásadě fajn,“ dodává Koubský.

Příprava na praktický život začíná ve škole

Zapojení AI do výuky by mělo žáky lépe připravit na realitu pracovního trhu a vychovat z nich do budoucna konkurenceschopné a technicky zdatné uchazeče o práci. Kromě toho může vývoj nástrojů přispět i k proměně školství a přístupu k výuce. Jednou z možností, o které se spekuluje, je tzv. personalizované učení.

To znamená, že každý žák bude moci mít svého chytrého asistenta, který jej bude učit jeho tempem, bude se přizpůsobovat a věnovat konkrétnímu jednomu dítěti tak, jak to učitel ve třídě, kde má 20 nebo 30 dětí, nedokáže. A ve spolupráci učitele s chytrým asistentem se dítě bude zčásti vzdělávat samo, z části pak v kolektivu.

Čtěte také

Jak ale upozorňuje Petr Koubský, digitalizace školství s sebou nese silný sociální aspekt.

„Za covidu jsme viděli, že jsou rodiny a děti, které nemají jednoduše přístup k počítači a internetu, a naopak jsou takové, kde je to naprostou samozřejmostí. Čím technologičtější výuka je, tím více se rozevírají sociální nůžky, které jsou v Česku z hlediska školství a sociální prostupnosti školního systému už tak rozevřené docela dost,“ varuje.

Zmíněný koncept je zatím pouhým výhledem do budoucna. Než bude moct být uveden do praxe, bude muset dojít k vylepšení technologií i vyřešení celé řady sociálních i pedagogických otázek.

Dalšími tématy magazínu Online Plus jsou podvodné e-maily, nové funkce chatbotu GPT nebo vstup Amazonu do vývoje umělé inteligence. Pořadem provází šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek a Petr Koubský z Deníku N.

autoři: David Slížek , esta
Spustit audio

Související