Rizika AI přeceňujeme především kvůli novosti technologie, myslí si novinář Koubský
Český rozhlas pomocí umělé inteligence namluvil paměti Karla Gotta. Počin založený na hlasové syntéze vyvolal širokou debatu. Redaktor Deníku N Petr Koubský ho vítá, právnička působící v Centru Karla Čapka pro studium hodnot ve vědě a technice Linda Kolaříková upozorňuje na možná rizika podobných projektů.
„Kvituji to, že si rozhlas stanovil jasná pravidla pro podobné počiny. Spíš mám výhrady obecně k této technologii a k jejím konsekvencím,“ upřesňuje v Pro a a proti právnička Kolaříková.
Novinář Koubský připomíná, že si nikdy nemůžeme být jisti, zda by například spisovatelé souhlasili s jakoukoli edicí jejich díla vydaného po jejich smrti a podobně.
„V případě užití hlasu je to nové a může to vypadat jako překročení hranice, ale já to tak nevidím,“ říká novinář.
Výhledově technologie mohou jít dál a dokončovat i díla literární a hudební, která původně dokončena nebyla, vysvětluje Kolaříková. „V případě, kdy dílo dokončí umělá inteligence, může dojít k překročení záměru autora,“ tvrdí právnička.
Žijeme v době remixů
„Žijeme v době remixů, klipové kultury, v době koláží. To je naprosto běžná součást kultury i bez umělé inteligence, která k tomu nic nového nepřidává. Je to jen lepší nástroj, nic víc, nic míň,“ věří Koubský.
Čtěte také
Kolaříková souhlasí, že remixy jsou dnes běžným jevem. „Problém už to ale může být ve chvíli, kdy takový remix původní autor vnímá jako nějaké parazitování na jeho díle, tedy že ho dál nikam neposouvá.“
„Zneužít lze všechno, i umělou inteligenci. Jsme na samém začátku využívání AI a vůbec nevíme, kam se to dá dotáhnout. Deepfakes, tedy možnost vytvořit věrohodnou napodobeninu hlasem i obrazem nějaké konkrétní osoby, ta už tu nějakou dobu je. Ale zastavíme pokrok jen proto, že lze AI využít i tímto způsobem?“ ptá se redaktor.
Není důvod takové technologie přímo zakazovat, ale je na místě regulace, soudí právnička. „A to nejen právní, ale v případě Deepfakes je také nezbytné vzdělání, aby lidé byli schopni podvrh rozpoznat.“
Čtěte také
S každou novou technologickou možností přicházejí i úvahy o jejím zneužití. „Pak obvykle ale vyjde najevo, že není velká motivace, aby to někdo zneužíval. Myslím, že rizika v tuto chvíli přeceňujeme kvůli té novosti,“ konstatuje Petr Koubský.
„Umělá inteligence jen akceleruje dokonalost a usnadňuje použití. Podvody se děly už dřív pomocí jednoduchých technik. Ale AI působí i na druhé straně při odhalování podvodů. Takže je to takový nekonečný příběh,“ shrnuje Linda Kolaříková.
Celý pořad Pro a proti Lukáše Matošky najdete v audiozáznamu.
Související
-
Rozhlas sestavil pravidla: Umělá inteligence nenamluví nic, co by daný člověk skutečně nevytvořil
Dva dny zbývají do premiéry rozhlasového projektu Gott navždy. Jaké právní i etické otázky museli tvůrci vyřešit?
-
Počítač nikdy nedokáže to, co člověk. Mozek je postavený na úplně jiných principech, tvrdí neurolog
Společnost Median pro Český rozhlas připravila průzkum o umělé inteligenci. Jeho výsledkům se věnoval Jan Pokorný se svými hosty ve speciálním vysílání.
-
Chatbot neví, co mluví. Není to umělá inteligence, jen generuje naučené texty, vysvětluje expert
„Může se jevit, že vám vrátí velice smysluplný text, ale je to jen výsledek velice sofistikované statistiky. A i tyto stroje dělají velké chyby,“ říká Josef Holý.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka