ČD lidé považují za bazální, spolehlivé služby. Měli bychom nabídnout víc, poodhaluje své vize nový supervizor drah Kysilka
Jak může Českým drahám (ČD) pomoct nový člen dozorčí rady, bývalý bankovní top-manažer Pavel Kysilka? Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) tvrdí, že našeho velkého dopravce čeká další liberalizace trhu.
Čtěte také
Bývalý viceguvernér České národní banky, dlouholetý šéf České spořitelny a zakladatel 6D Academy v Interview Plus říká: „ČD procházejí řadou změn, jsou tady velká očekávání vlády i veřejnosti. A já byl oslovený jako člověk se zkušenostmi s řízením velkého podniku,“ vysvětluje svůj vstup do Českých drah Kysilka.
Své vize a plány prý zatím nechce prozrazovat, něco ale naznačil: „Mým snem jako občana a manažera je, aby všechny velké české firmy byly konkurenceschopné. Čeká nás nejmíň 13–14 let otevírání trhu evropské ale i globální konkurenci. A jde i o velká jména ze zahraničí, se kterými souvisí nemalá očekávání. Takže – musíme udržet kvalitu, vysokou finanční stabilitu, což souvisí i s ratingem ČD, protože firma je pod dohledem ratingové agentury.“
Kysilka se dlouhá léta pohyboval v digitální technologiích nebo v bankovnictví. Jak to jde dohromady se železnicí? „Nebudu manažerem, na to je představenstvo. Teď budeme uzavírat výběrové řízení na jeho doplnění o skvělé odborníky. Má funkce je supervizor,“ odpovídá.
Noví manažeři ČD
Jména nových manažerů by prý měla být oznámena do konce září. „Nejlepší týmy jsou ty, které jsou složeny diverzně, tedy sedí tam lidé, které se doplňují a ne překrývají ve svých schopnostech, znalostech a odborností. Budu dbát na to, aby to tak bylo i v ČD, a to včetně chuti věci měnit.“
Čtěte také
Ideální je kombinace lidí zevnitř s těmi zvenčí. „Dnes je dokonce trend, že si ke stolu berete i uživatele… Třeba internetové bankovnictví ve spořitelně jsme vyvíjeli vysloveně s nebankéři. Tato kombinace opravdu funguje,“ tvrdí Kysilka.
Od roku 2003 bylo v ČD už osm ředitelů, někteří vydrželi jen pár měsíců. O čem to vypovídá? „Je to problém, přitom ale stabilita, ne rigidnost, nijak špatná není. Jsou asi optimální lhůty, kdy má každý člověk ve špičkové funkci vydržet, a dobrým výběrem manažerů se může prvek stability zvýšit,“ odpovídá.
Každý vlastník firmy, tedy i stát, má prý ale právo říct, s kým chce dál pracovat. „Bylo by skvělé, kdyby se i v případě nějaké budoucí změny vládnoucí garnitury řeklo, že tento management uspěl a není důvod k obměnám, zejména politického typu,“ odpovídá na další otázku, jak může nové vedení drah odolat případným politickým výkyvům.
Tato vláda má vizi
Kysilka ale teď, s novým ministrem Kremlíkem, cítí jasné vize, tah na branku, jasnou odpovědnost a přitom k tomu vytvořený dostatečný prostor. A co když se zas ministr změní? „To se samozřejmě může stát, firma nemá vliv na výběr ministrů. Věřím, že některé věci jsou tak jasné a zjevné, že další lidé budou v nastoupeném kurzu pokračovat… Ale silný hlas musí zaznít i ze strany drah, kde je řada odborníků. Tedy kam se upírá evropský trh, jaké jsou trendy v kvalitě služeb a technologií.“
Čtěte také
V roce 2018 ČD hospodařily se ziskem téměř miliardu 200 tisíc korun. Ten ale zajistila nákladní doprava. Naopak osobní doprava vykázala ztrátu zhruba 230 milionů. Proč je osobní doprava ČD ztrátová? „Tohle hodnotit je předčasné. Až se seznámím s tím, co za těmi čísly doopravdy je, tak si na to udělám názor,“ odpovídá vyhýbavě.
Obecně pak připouští, že vždy a u každé firmy chce, aby „nestála jen na jedné silné noze. Aby fungovala jako u stolu, jako čtyři pilíře, které přinášejí výnosy a generují zisk. Samozřejmě, že to podléhá spoustě objektivních výkyvů − máme ekonomické cykly, a tak může nějaká poptávka klesnout a jiná zas vyrůst. Je dobře, aby se dobře rozvíjely všechny pilíře,“ dodává.
Máme rezervy...
ČD pokrývají až 95 % trhu a udržet takový kolos ve spolehlivém provozu je prý obdivuhodné. „Už ale taky umíme porovnávat kvalitu, vlídnost a příjemnost služeb s konkurenty. A co slyším, je tady hezký prostor pro zlepšování i v ČD…“
Průzkumy veřejného mínění „něco“ naznačují. „Lidé dráhy považují za bazální spolehlivé služby, ale mohli bychom nabídnout daleko víc. Taková digitalizovaná komunikace je dnes přece jen standard.“
Víc si poslechněte v audiozáznamu Interview Plus Jana Bumby.
Související
-
Evropský týden mobility chce zklidnit dopravu a naopak přivést co nejvíc života. Zažij město jinak!
Dnes vám Český rozhlas Hradec Králové představí dvě velké akce, které se budou konat v Hradci Králové. Místním i přespolním jistě zpříjemní příští dny. A možná i inspirují.
-
V Římě zavedli nové platidlo: jsou jím plastové lahve a koupit si za ně jde lístky na dopravu
Lístky na hromadnou dopravu v Římě si lze nově koupit za použité plastové lahve.
-
Vysokorychlostní železnice? To není žádné sci-fi, chci...
Padesát až šedesát kilometrů. Tak velký úsek nových dálnic se podle ministra dopravy Dana Ťoka podařilo postavit za dobu, kdy šéfuje resortu. Je také pravděpodobné,...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.