Bezdrátové elektrosilnice

Golfové vozíky poháněné indukčním dobíjením.

Automobily budoucnosti možná budou poháněny elektřinou ze silnice. Princip elektromagnetické indukce by tak vyřešil zatím nedostatečné kapacity akumulátorů.

0:00
/
0:00

Příspěvek jste mohli slyšet v magazínu Nula-jednička. Další témata: EuroNanoForum 2009, Futurologické okénko: budou humanoidní roboti?, Univerzitní Centrum Energeticky Efektivních Budov, Četba - M. Janáč: Korunní svědek (2.)

Svět automobilů v blízké budoucnosti patrně prodělá vývoj v oblasti jejich typických pohonů. Od využívání uhlovodíkových paliv se posuneme přes různé hybridní elektro-palivové systémy (s akumulací a brzdnou rekuperací energie) až k automobilům, kde jedinou využívanou energií bude energie elektrická.

Jak ale energeticky hltavé automobily sytit a jakým akumulátorem je vybavit, aby měl elektromobil dostatečný dojezd? V rámci městské nebo dálniční dopravy by možná šlo tento problém "obejít", podobným směrem jde iniciativa jihokorejských inženýrů z Korea Advanced Institute of Science and Technology.

Ve městě Daejeon, které leží 140 km od Soulu, byl vytvořen pokusný dopravní polygon pro golfové elektrovozíky. Tyto vozíky, vybavené na spodní straně systémem senzorů a magnetů, čerpají energii bezkontaktně pomocí elektromagnetické indukce ze speciálních vodivých pásků umístěných na cestě. Pásky mohou být široké od 20 do 90 centimetrů, dlouhé desítky či stovky metrů a údajně bude stačit, když budou umístěny na zhruba 10 procentech délky silnic. Samozřejmě, že pásky musejí být připojeny na vlastní zdroj energie či na elektrickou síť. Princip elektromagnetické indukce se dnes používá i u některých elektrických zubních kartáčků.

Principem indukčního dobíjení je soustava dvou cívek podobná jako u běžného transformátoru. Jedna cívka je v povrchu vozovky a druhá na spodku vozidla. Vše má být bezpečné i při doteku člověka, zvířete či stroje, protože energie se přenáší pouze při přítomnosti obou dvou cívek. Cena systému se odhaduje na 318 000 dolarů na jeden kilometr cesty.