Analýza voleb v SRN

13. prosinec 2005

Po více než dvou měsících, které uplynuly od voleb v Německu, které skončily patovou situací a jež pak vedla k paktové situaci, tedy velké koalici sociální demokracie s unionisty, se dostávají na veřejnost první zprávy o výsledcích vnitrostranické analýzy CDU.

0:00
/
0:00

Již z toho, co na veřejnost prosáklo, je zřejmé, že kritika se nebude týkat Angely Merkelové, to by ani neodpovídalo politické kultuře Německa, ale výhradně způsobu vedení kampaně.

Jeden z čelních funkcionářů strany Peter Müller to říká jasně: "Máme dobrý program, ale v budoucnosti ho musíme umět voličům prodat se silnějším vnitřním angažmá!" Tento člen prezidia CDU a ministerský předseda Sárska dále týdeníku Die Zeit řekl: "Neúspěch ve volbách má mnohem hlubší kořeny, než abychom ho mohli svádět na naše plakáty či návrh jednotné daně profesora Kirchhofa. Nám se hlavně nepodařilo voliče přesvědčit o tom, jakým směrem chceme vykročit."

Koaliční rozhovory se sociálními demokraty a volba kancléřky paní Merkelové na čas téma volební analýzy vytlačila z programu, ale stranická základna nemůže vedení zapomenout, že již potřetí se této velké straně nepodařilo ve volbách přesáhnout magickou hranici čtyřiceti procent. Proto se hovoří o tom, že šlo o kampaň s mnoha nehodami.

Za nehody analytici považují vyjádření Edmonda Stibera o východních Němcích, kteří se cítili jeho slovy o frustraci ponížení. Rovněž za nehodu je možné považovat omyl paní Merkelové, která si spletla brutto a netto čísla, když hovořila o ekonomice, a tím vzbudila dojem, že ji vůbec nerozumí. Za další nehodu je považováno vystupování profesora Paula Kirchhofa, protože se nedokázal, jako člověk z univerzitního světa, dost jasně rozhodnout pro jeden ze dvou možných návrhů daňových reforem. Místo toho ukazoval jen na klady a zápory obou možností. Jako nešťastné je hodnoceno i vystupování unionistů před volbami, v kterém bylo oznámeno, že po volbách se okamžitě zvýší daň z přidané hodnoty o dvě procenta. Tato slova nebyla vnímána jako upřímnost, ale jako výhrůžka, která sebrala CDU a CSU řadu voličů. Bylo to způsobeno nejen samotným faktem vyhlášení, ale i načasováním. Taková zpráva potřebuje více času k vysvětlování a nedá se pustit do veřejného prostoru jen pár dní před volbami. Kampaň je v analýze označená za studenou a jednostrannou, orientovanou pouze na hospodářské otázky. Z analýzy dále jasně vyplývá, že o trochu víc než padesát procent voličů program unionistů nepochopilo, nebo mu rozumělo trochu jinak.

Vinu tedy nenese Angela Merkelová, ani žádná jiná konkrétní osoba, protože za strategií předvolební kampaně stáli všichni členové prezidia a nikdo hlasitě neprotestoval. Pan Müller dodává: "Nedokázali jsme náš program spojit dostatečně se sociální kompetencí, bez které se žádná masová strana nemůže obejít. Naše společnost musí být sociální a orientovaná na výkon a o tom jsme voliče nepřesvědčili." To je také hlavní důvod, proč neexistovala jiná alternativa k velké koalici, tvrdí politici z CDU.

Zástupce paní Merkelové Christoph Böhr řekl: "Ludwig Erhard sliboval lidem vysokou životní úroveň, my si můžeme dát za cíl práci pro všechny. O tom ale můžeme lidi přesvědčit jen tehdy, když tomu budeme sami věřit." Jinými slovy: O tom mohou politici občany přesvědčit jen tehdy, když to bude jejich skutečný cíl a ne jen produkt PR agentur.

Spustit audio