Americké automobilky objevují půvab plastů

10. březen 2006

Pověstný východoněmecký trabant možná dojde své reinkarnace na nečekaném místě: vývojová oddělení amerických automobilek se začínají živě zajímat o karoserie zhotovené z plastů.

Základním důvodem je především vládní program omezení závislosti na dovozu ropy - plastová auta jsou lehčí a mají tedy nižší spotřebu. Výrobci vozů si od nových materiálů ale slibují také nižší výrobní náklady (včetně nižší energetické náročnosti výroby) a snadnou recyklovatelnost.

"...muset dafat posor, aby faš wagen neošrala die Maus..." tak kdysi lidová tvořivost parodovala návod na použití levného, spolehlivého, překvapivě výkonného, avšak v mnoha ohledech poněkud kuriózního vozítka Trabant, jehož karoserii tvořila hmota nikoliv nepodobná lepence. Budoucí produkty amerických automobilek se hlodavců nejspíš bát nebudou, byť mají být zhotovovány mimo jiné i z odpadů dřevařského průmyslu. Výzkumné pracoviště ministerstva energetiky Oak Ridge National Laboratory (ORNL) totiž vytvořilo konsorcium s předními automobilovými koncerny USA (Ford, General Motors a Daimler/Chrysler), jehož cílem je vyvinout levné postupy výroby uhlíkových kompozitů vhodných pro velkosériovou produkci lehkých, levných, bezpečných a plně recyklovatelných karoserií.

Logo

"Naším cílem je snížit cenu uhlíkových vláken na polovinu současné," uvedl Bob Norris z ORNL, kde má na starosti laboratoř polymerových kompozitů. "Věříme, že americké dálnice brzy zaplní plastové vozy, které budou lehčí, čistší a úspornější než kovové. Hmotnost kompozitové karoserie totiž může být pětkrát nižší než z kovu a přitom podstatně pevnější. Náhrada kovu plasty sníží celkovou hmotnost vozu o 60 procent a spotřebu paliva o 30 procent, přičemž produkce skleníkových plynů a dalších zplodin při jízdě klesne o 10 až 20 procent."

Právě vysoká cena uhlíkových kompozitů zatím omezovala jejich využití na karoserie sportovních speciálů, především vozů formule 1. Výzkumníci z ORNL je nyní chtějí dopřát i konzumním automobilům především díky využití obnovitelných zdrojů při výrobě. "Mohlo by to zajímat nejen tradiční výrobce uhlíkových kompozitů, ale i dřevařský průmysl," naznačuje Norris. Další cesty ke zlevnění povedou přes vývoj technologií velkoobjemové produkce uhlíkových vláken a přes využití hybridních materiálů, v nichž je uhlík společně se skleněnými vlákny. Další problém - menší vhodnost kompozitové technologie pro velkosériovou výrobu karoserií - řeší výzkumný úkol směřující k vyvinutí robotického ramene nanášející vrstvy plastu a vlákna do forem.

Logo
autor: Jan Novák
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.