AI ovlivní podobu náboženství. S digitálními technologiemi pracujeme jako šamani s magií, říká vědec Černý
Informační vědec Michal Černý z katedry informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity se věnuje umělé inteligenci (AI) a spiritualitě. Nejzajímavější souvislosti nachází v tom, jak na sebe můžou dva aktéři informačně působit – jakým způsobem a jaké informace si vyměňují třeba dva lidé, nebo člověk a stroj? A jak na sebe při této výměně vzájemně reagují. Poznáme díky AI lépe Boha? Pro Vertikálu odpovídá Michal Černý.
Když se objeví na počítači hláška, tak obvykle reaguji. Zajímá vás ta chvíle, kdy s vámi mluví stroj?
Dívat se na to, jak lidé nadávají strojům, které neslyší, je hrozně pozoruhodné. Ukazuje to, jak na jednu stranu existuje technika jako věc mezi věcmi, na druhou stranu to, jak si ji polidšťujeme.
Čtěte také
V jednom rozhovoru jste uvedl, že umělá inteligence nás naléhavě vybízí, abychom si uvědomili, kým je skutečně člověk. Protože buď už teď umí, nebo bude umět mnoho věcí lépe než člověk. Kým je podle vás tedy člověk, když není tím, kdo něco umí?
Odpověď může být ve dvou rovinách. První, že jsme si od osvícenství představovali, že limity člověka jsou nepříjemné a jsme tu od toho, aby se překonávaly – to je ten tlak na výkon. To se ale ukazuje že nefunguje. Když člověka takto přepneme, zhroutí se, je nespokojený, rozpadnou se mu vztahy a stane se součástí nějakého výrobního procesu.
Začít vnímat, reflektovat své limity, být si jich vědom a integrovat je do osobnosti, je první zajímavý charakteristický rys člověka.
Čtěte také
Druhý je vlastně otázka: Co je to čím poměřujeme svůj život. Jestli jsou to vnější měřítka, kolik mám přátel, kolik jsme vydělali peněz, anebo jestli život dokážeme poměřovat s něčím transcendentálním, co nás stále přesahuje.
Může umělá inteligence do budoucna ovlivnit podobu náboženství?
Určitě. Existuje dokonce vědní obor, kterému se říká digital religion, který zkoumá digitální podobu náboženství a toho, jak se náboženských technologiím vztahujeme.
Ukazuje se, že velká část lidí pracuje s digitálními technologiemi hodně podobně, jako třeba pracovali šamani s magií.
Jednou je to prostředek prosazování nějakých cílů, což nás nutí přemýšlet nad tím, jestli i naše náboženství nemá některé magické šamanské prvky.
Může nám umělá inteligence v budoucnu líp poznat Boha?
Otázka je, co to znamená ,poznat Boha‘? Jinou informační interakci má člověk s technikou, jinou člověk s druhým člověkem nebo s Bohem. Mezilidský charakter nám ale technika neumožní a nezprostředkuje. Možná o to vícese je naučíme hledat a vážit si jich.
Poslechněte si celou Vertikálu včetně debaty o konfliktu, který se už pět měsíců odehrává na území Gazy.
Politoložka Zora Hesová vnímá situaci jako příliš komplikovanou a nejednoznačnou, a proto se chce vyvarovat přemýšlení o hlavní vině. Podle názoru Tomáše Krause z Institutu Terezínské iniciativy naopak zdůrazňuje, že po 7. říjnu je to pro něj jasně černobílé téma.
Související
-
Z boje o Istanbulskou úmluvu se stal střet progresivistů a konzervativců, shrnuje religionista
„Istanbulská úmluva je obětí a nástrojem něčeho, s čím až tak úplně nesouvisí. Jsou to nechvalně známé kulturní války,“ hodnotí religionista David Václavík.
-
Procházková: Lukašenko je ve víře zmatený a používá ji k politickým cílům, jak se mu to hodí
Běloruský prezident Alexandr Lukašenko podepsal předposlední den loňského roku nový represivní zákon. Ten upravuje situaci náboženských společenství a věřících v zemi.
-
Čechy a Bavorsko zažily po Bílé hoře barokní boom. Byla to manifestace bohatství, říká historik
Jaké je poslání výstavy Baroko v Bavorsku a Čechách, která je v Národním muzeu? V debatě Vertikály popisují historik Vít Vlnas a odbornice Daniela Lunger-Štěrbová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka