Způsob přípravy reformy se podobá poslední volbě prezidenta

8. červenec 2003

Všechno nasvědčuje tomu, že vláda připravuje svou reformu veřejných financí způsobem, jakým se pokoušela zvolit svého společného kandidáta na prezidenta. Jak to nakonec dopadlo je obecně známo. Jak to dopadne s reformou je podobně nejisté. Tím spíš její jasné obrysy se rodí jen velmi pomalu a často bývá zpochybňováno i to, co bylo dohodnuto.

Projednávání v Poslanecké sněmovně by mělo začít koncem července, a to je zřejmě nejzazší termín, od kterého se ještě může odvíjet sestavení slibovaného rozpočtu na příští rok.

Jak se dalo čekat, v souvislosti s reformou začal poněkud předčasně kolotoč požadavků na jednotlivé resorty. Vypadá to, že politikové vládní koalice obecně uznávají potřebu reforem, pokud se ovšem nedotkne resortu, na kterém mají zájem. Tak například místopředseda vlády Mareš, jinak předseda Unie svobody žádající reformu co nejradikálnější, hrozí dokonce odchodem, pokud více peněz nedostanou jeho obory, tedy věda a výzkum.

Poslanec ČSSD Laštůvka zase pohrozil, že nepodpoří reformní kroky, pokud vláda nezaručí, že přidá na platech stejně tak učitelům a zdravotníkům, jako se to stalo ve služebním zákoně policistům a dalším státním zaměstnancům resortu ministra vnitra. Ten jak známo se k reformě financí příliš nevyjadřuje, o to více ale tiše vyjednává. Dokonce tak, že zákon podpořili poslanci napříč politickými stranami. Ti za ODS byli dokonce svým předsedou pokáráni.

Jak známo vláda zatím zveřejnila ještě ne všechny své reformní kroky. Minulý týden například dala najevo, že zastaví růst platů ústavním činitelům, což je gesto spíše symbolické. Další soubor změn ztíží život drobným podnikatelům, když je donutí odvádět do veřejných rozpočtů více. Těžko říci, jak to vládní strany této skupině obyvatel vysvětlí, když všechny měly její podporu v programu. Svým způsobem jsou drobní podnikatelé snadným terčem. Nemají žádnou vlivnou organizaci ani odbory. Proto je pro vládu jednoduché ždímat právě je.

A samozřejmě bude se snižovat podpora stavebního spoření. To už bylo avizováno. Naopak na menší daně se mohou těšit velké podniky. Tato kombinace zajisté ještě podpoří nespokojenost odborářů, kteří už tak avizují, že svým vlivem na těsnou vládní většinu reformu zablokují.

Příliš mnoho času vláda nemá. Nechala vše na poslední chvíli zřejmě v naději, že stres a tlak donutí nespokojence se přece jen nakonec podřídit a dohodnout. Když se tak nestane bude vládní koalice ve velmi delikátním postavení, protože už několikrát její politikové spojili jejich fungování právě s provedením reformy a s novým stylem sestavování rozpočtu na příští roky.

Jaké je možné očekávat reakce na jednotlivých ministerstvech prozradily výsledky auditů, které má ve středu projednat vláda. Kontrola, která měla hledat úspory přinesla převážně zjištění, že ministerstva nevidí prostor pro škrty, naopak potřebují nutně další peníze. Úředníci se chovají pochopitelně. Kdyby komukoli odhalili možné zdroje úspor, o peníze by nejspíš přišli. Proto na dotaz, kde by mohli ušetřit, většinou odpovídali, že škrty by byla katastrofa a že to je neřešitelné. Z devadesátipěti procent zprávy z jednotlivých resortů vyzněly, že je spíše potřeba více peněz, sdělila poradkyně ministerstva financí Helikarová. Přitom audit samozřejmě také odhalil, že jenom někde se zpětně vyhodnocuje, zda se peníze z rozpočtu vynakládají efektivně a účelně.

Až tedy reforma dorazí na ministerstva, bude z toho nejspíš další poprask. Vláda před sebou tedy nemá lehký úkol a času je málo. Když podobným způsobem se vládní koalice snažila dohodnout na svém prezidentovi, zvolen byl nakonec kandidát opozice. Jak to bude s reformou, to je podobně ve hvězdách.

Spustit audio