Žijeme v době změn, mění se i Český rozhlas. Je tady doba digitální

18. květen 2018

Jak digitální doba, ve které žijeme, změní rozhlasové vysílání? Nebo ho už změnila? Co čekat od DAB+ a personalizace vysílání?

Podle datového analytika Českého rozhlasu Adama Javůrka „žijeme v roce nula, kdy se mění poslech audia za pochodu. Může za to spousta novinek a technologií, které teď přicházejí jedna za druhou.“

Digitální radiopřijímač

Hlavně se mění způsob, jakým tradiční lineární rádia vůbec posloucháte, protože pomalu, ale jistě končí tradiční éra poslechu FM rádií.

„Tento týden vyšla statistika poslechu rádií ve Velké Británii, kde už 50,9 % populace poslouchá pouze digitálně. Vede DAB+, tedy digitálně šířený poslech rádií, které máme i my v Česku,“ doplňuje Lukáš Polák, editor webu digitalniradio.cz.

Nejpozději v roce 2025

Podle Poláka ale nějaké rychlé ukončení analogového vysílání u nás zatím nehrozí a rozhodnutí o „dni D“ taky musí vydat vláda.

„Co ale víme je, že v roce 2025 končí stávajícím privátním vysilatelům analogové licence. Pak se něco dít bude, ale zatím moc nevíme co,“ vysvětluje. Digitalizace by se ale nebál, protože vás třeba čeká mnohem větší nabídka.

V jednom multiplexu je už dnes možné šířit až 15 rozhlasových stanic. A když jich pak bude třeba šest, tak si sami spočítáte, kolik nových stanic na vás čeká.
Lukáš Polák, editor webu digitalniradio.cz

Rádio na míru

mobil - podcast - poslech hudby - poslouchat hudbu

Na co se oba rozhlasoví redaktoři hodně těší, je individualizace vysílání. Podle Javůrka jsou v Evropě už v provozu projekty, kdy vám váš přijímač dokáže nabídnout vysílání ušité přímo na míru.

„Nejdřív zanalyzuje, co jindy přeskakujete, co vás zajímá a co ne a podle toho vám pak upraví samotné vysílání. Třeba když nemáte rádi nějakého interpreta, tak vám ho vymění za jiného přímo v živém vysílání,“ popisuje Javůrek.  

Tyto obzvláště chytré systémy se dokáží taky vzájemně propojit a znalost vašich návyků si nesou s sebou třeba i do auta, vše o vás ví chytrá lednice nebo lampa.

Podobná personalizace ale taky budí obavy. Jako posluchač s vytříbeným hudebním stylem to asi oceníte, ale vědomí, že jinak ten obsah není pouze jeden, vyvolává jisté obavy. Už teď existují analýzy, podle kterých jsou posluchači, kteří si takový obsah nepřejí a chtějí tzv. klasické rozhlasové vysílání.
Adam Javůrek, datový analytik

Související