Zakladatel českého miliardového startupu: Studia mě nebavila, tak jsem začal dělat byznys

Zakladatel a ředitel společnosti Kiwi Oliver Dlouhý
Zakladatel a ředitel společnosti Kiwi Oliver Dlouhý

Startup je byznysový plán, který je založený na chytrém nápadu, rychle se rozvíjí a mění. Někdy skončí v zapomnění, jindy vydělá velké peníze a proslaví svého zakladatele po celém světě. To je případ hosta Interview Plus, podnikatele Olivera Dlouhého, který v Brně založil vyhledávač letenek Kiwi.com. Ten má v současnosti miliardový obrat.

Nápad na jednoduchý vyhledávač letenek přišel v momentě, kdy se chystal s přítelkyní na dovolenou do Portugalska a musel se složitě „proklikávat“ k výhodné nabídce. „Hledali jsme, kam se dá letět z Prahy jinam, že bychom si ten let nakombinovali s přestupem. Nakonec jsme letěli přes Miláno, ale než jsme se k navazujícím letům dostali, zabralo to několik dnů. Když nejde o složitou práci, ale trvá to dlouho, tak je to ideální případ pro počítač,” vysvětluje.


Byznys vidím jako neustálé řešení problémů. Na trhu je spousta nedokonalostí, které já svým projektem nebo prostě nápadem můžu vyřešit. Oliver Dlouhý

Ten teď za cestovatele vyhledá navazující lety společností, které spolu nespolupracují, což je nejen rychlejší, ale rapidně to sníží cenu cesty. „Až o 80 nebo 90 procent,” říká Dlouhý.

Je znalost technologií to nejdůležitější pro nový startupový byznys? „O technologie se zajímám od malička, ne že bych byl programátor, neumím kódovat stránky, ale obecný rozhled o technologiích mám a ze začátku mi to hodně pomohlo. Na druhou stranu znám spoustu lidí, kteří mají startupy a dělají byznys na internetu, takovéto znalosti nemají a funguje to. Důležitější je být průbojný, mít selský rozum a umět řešit problémy. Pak neexistují překážky, protože dobří lidé na všecko se dají vždycky najít,” odpovídá Dlouhý.

Z Brna do světa

Brno si pro Kiwi.com vybral Dlouhý, protože v něm studoval. „Studia mě nebavila, takže jsem vymýšlel, co bych mohl dělat jiného. Začal jsem dělat byznys.” Před letenkovým vyhledávačem vedl podnikatel ještě několik projektů, které nebyly tak úspěšné. „Když už jsem byl v Brně, tak jsem Kiwi založil tam,” vysvětluje. To se ukázalo jako dobrá volba, protože v Brně sídlí tři technické univerzity a z těch pak Dlouhý získává experty do své firmy.

Jihomoravská metropole ale není jediné město, kde bude mít Kiwi pobočku. „Abychom uspěli v té celosvětové soutěži, vytvoříme vývojová centra v jiných částech světa. Uvažujeme o jihovýchodní Asii a Latinské Americe,” říká.

Průměrný věk pracovníka v kiwi.com je 25 let, Dlouhý to vysvětluje tak, že hlavním firemním jazykem je angličtina a znalost nových technologií. „Mnoho lidí přes 35 let to vyhodí ze hry. To, na čem tam pracujeme, ještě před několika lety vůbec neexistovalo a mladí lidé se tyhle věci učí mnohem rychleji, protože v tom vyrůstají,” vysvětluje.

Poslechněte si celý rozhovor ze záznamu.