V Rusku ožívají konspirační teorie. Carskou rodinu rituálně povraždili Židé, zní z církve

10. prosinec 2017
Car Mikuláš II. s rodinou

Příští rok uplyne sto let od chvíle, kdy ruští bolševici v noci ze 16. na 17. července roku 1918 ve sklepě dnes již neexistujícího Ipaťjevova domu v ruském Jekatěrinburgu brutálně zavraždili cara Mikuláše II., jeho manželku a jejich pět dětí. Navzdory mnoha vyšetřováním a vědeckým expertizám, pravoslavná církev stále zpochybňuje dnes již všeobecně akceptovanou verzi jedné z nejtemnějších kapitol ruské historie.

Jak informuje deník Moscow Times, ve své sveřeposti církevní hodnostáři nikterak nepolevují.

Sto let starou popravu se rozhodli znovu přešetřit. A to na základě konspiračních smyšlenek, které jsou – jak zase podotýká web Rádia Svobodná Evropa/Rádia Svoboda – v Rusku sice mnohokrát vyvrácené, v některých kruzích veřejnosti ale přesto stále živé.

Znovu tak vyvolávají ze záhrobí v ruské společnosti hluboce zakořeněnou antisemitskou teorii, která tvrdí, že masakr ve sklepě domu, ve kterém bolševici v Jekatěrinburgu carskou rodinu věznili, spáchali Židé, nebo svobodní zednáři.

Čtvrtstoletí dohadů

Džin z láhve byl vypuštěn na nedávné konferenci v Moskvě, na které byly shrnuty poznatky dvou samostatných vyšetřování poprav Romanovců. Jedno se konalo pod záštitou pravoslavné církve, druhé pak vedl Vyšetřovací výbor Ruské federace (Sledkom), který je jakousi obdobou americké FBI, popisuje web Moscow Times.

„Bylo zvažováno několik teorií,“ říká tajemník církevní komise pro vyšetřování okolností vraždy carské rodiny, otec Tichon Ševkunov. Vlivný biskup, kterého ruští novináři považují za duchovního poradce prezidenta Vladimira Putina. „Významná část církevní komise nemá pochyb o tom, že šlo skutečně o rituální vraždu,“ dodává Ševkunov.

Celá záležitost podle moskevských Timesů pobouřila ruskou židovskou komunitu, která nemá pochyb o tom, že teorie spiknutí má jasný antisemitský podtext. Mnohem závažnější je ale podle představitelů židovských obcí fakt, že se celou záležitostí zabývá významná federální instituce.

Jekatěrinburžský kotel na místě, kde došlo k zavraždění posledních Romanovců

O popravě carské rodiny se v Rusku otevřeně diskutuje teprve od rozpadu Sovětského svazu. Pozůstatky obětí bolševického teroru byly exhumovány až v roce 1991. A od té doby se odvíjí dlouhý seriál vyšetřování a zkoumání, který má třeba přinést odpověď na otázku, zda jsou pozůstatky posledního cara a jeho blízkých pravé.

S ostatky totiž bylo různě manipulováno, ne všechna těla se našla ve stejný čas na stejném místě. I proto pravoslavná církev tvrdí, že kosterní nálezy nemůže uznat za pravé, informuje Rádio Svobodná Evropa.

Rituální pomsta

Server Moscow Times dodává, že poté, co v roce 2000 prohlásil patriarcha Kirill cara a jeho rodinu za svaté, zahájila církev nové vyšetřování okolností jejich smrti. A se stým výročím popravy nabývá celá tato stále velmi citlivá kauza v Rusku opět na významu.

Mluvčí Vyšetřovacího výboru Marina Molodcovová na konferenci uvedla, že vyšetřovatelé využijí k prozkoumání pravdivosti verze o rituální vraždě „psychologicko-historické metody“. Expertní tým je podle ní složený z badatelů moskevské Akademie věd, vědců Petrohradské státní univerzity, historiků, archivářů a kněží pravoslavné církve.

Otec Tichon se zase v rozhovoru se státní agenturou Ria Novosti svěřil se svým názorem na dávný zločin. „Někteří z těch, kdo se na popravě podíleli, pohlíželi na vraždu sesazeného cara a jeho nejbližších jako na zvláštní rituál pomsty,“ myslí si biskup.

A dodává, že Jakov Jurovskij, jediný Žid mezi osmi carovrahy, se prý později chlubil „posvátnou historickou misí“. Cílem údajně bylo „rituálně a symbolicky“ skoncovat s dynastií Romanovců, která vládla Rusku tři sta let.

Dynastie Romanovců. 7. Anna, 8. Ivan, 9. Jelisaveta, 10. Petr III., 11. Jekaterina II., 12. Pavel I., 13. Alexandr I., 14. Mikuláš I.

Doutnající antisemitismus

Badatel Vladimir Solovjov, který se problematice věnuje celých 14 let, v říjnovém rozhovoru pro rádio Echo Moskvy označil rituální vraždu za naprostý nesmysl. A poukázal na to, že stoupenci teorie například také tvrdili, že jekatěrinburgská židovská komunita „těla Romanovců spálila a popíjela čaj s jejich popelem“.

Předseda Federace židovských obcí Ruska Alexandr Boroda konspirační teorie okamžitě odsoudil. „Nařčení Židů z rituální vraždy je jednou z nejstarších antisemitských urážek,“ řekl Boroda a vyjádřil lítost nad tím, že tak odporná lež je teď opět vydávána za prověřovanou verzi.

Zatímco Ševkunov a Molodcovová – tedy biskup a vyšetřovatelka – Židy s verzí rituální vraždy explicitně nespojují, není těžké poznat, že teorie má zcela jasné antisemitské kořeny. „Není tajemstvím, že v Rusku antisemitismus stále doutná pod povrchem. Ale fakt, že nyní vyvřel na povrch v souvislosti s teorií rituální vraždy, je šokující,“ svěřil se mluvčí Federace židovských obcí Boruch Gorin.

Signalizuje to nejen silný antisemitský proud v pravoslavné církvi, ale i v politických kruzích. „Pokud vláda tuto záležitost rozhodně neodsoudí, může se antisemitská propaganda v každém okamžiku vrátit v plné síle. Taková, jakou jsme ji znali v Sovětském svazu v pozdních sedmdesátých letech,“ varuje Gorin.

Z nejvyšších míst ale zatím žádná reakce nezazněla. Snad krom krátkého vyjádření mluvčího Kremlu Dmitrije Peskova. Podle něho není celá záležitost součástí vládní agendy, uzavírá portál Moscow Times.