Úspěšný test bezpilotního průzkumníka

11. listopad 2005

První let předvedl počátkem listopadu demonstrátor francouzského superrychlého bezpilotního prostředku CARAPAS (CApacité drone RAPide AntileurreS). Úspěšný pokus se odehrál na ploše testovacího centra pro řízené střely CELM v Biscarrosse. Cílem testu bylo nejen prověření vlastního létajícího robota, ale také nového pozemního zařízení základny CELM.

Vývoj prostředku vede společnost EADS (European Aeronautic Defense and Space Company) se sídlem v holanském Schiphol Rijk.

"První let představoval skutečný úspěch, nejen proto, že dokázal úspěšné vyřešení obtížného technického úkolu, ale také proto, že se nám podařilo splnit velmi napjatý časový harmonogram," prohlásil Patrick Oswald, ředitel programu vývoje taktických bezpilotních létajících prostředků pro francouzskou armádu.

CARAPS je bezpilotní prostředek pro vzdušný průzkum bojiště, který by měl ve francouzské a italské armádě nahradit současný systém CL-289. Konstrukčně vychází u italského bezpilotního cvičného cíle Mirach 100-5. Stejně jako jeho předchůdce by měl být uzpůsoben pro let velkou rychlostí v malých výškách, což ztěžuje jeho zaměření a možnost zneškodnění. Na rozdíl od CL-289 by však měl být více flexibilní - předpokládá se i možnost pomalého letu a různých druhů vzletu, včetně startu z katapultovacího zařízení. Elektrooptické senzory na palubě budou rozlišovat pozemní detaily až do rozměru jednoho centimetru. Letoun ponese také čidla pro mimořádně citlivé zjišťování zdrojů elektromagnetického záření. Celý systém je uzpůsoben tak, aby se mohl pohybovat v blízkosti zdrojů nejrůznějších signálů a přiřazovat je k objektům zjištěným jeho kamerami.

Model bezpilotního průzkumného letounu CARAPAS/Surveyor na letecké výstavě

Vývoj, na kterém se vedle EADS podílí také italská společnost Galileo Avionica a další firmy, by měl trvat ještě asi rok. Na jeho konci by měla být operační verze bezpilotního letounu nazvaná Surveyor-600 určená především pro francouzské a italské ozbrojené složky. Tento stroj by měl být podle předběžných specifikací přibližně 4 metry dlouhý, s rozpětím křídel 2,3 metru. Vážit má asi 445 kg při užitečném nákladu o hmotnosti 74 kg. Rychlost bude možné měnit od 288 do téměř 800 km/h. Výdrž ve vzduchu se v závislosti na nákladu, rychlosti a podmínkách mise bude pohybovat od 1 do 3,5 hodin. Průzkum bude možné provádět ve vzdálenosti až 600 km od místa startu.

CARAPAS/Surveyor-600 je jedním z mnoha projektů, které se v poslední době realizují v předních aerokosmických společnostech a za účasti armád celé řady zemí. Ukazuje to na skutečnost, že bezpilotní průzkumné letouny (označované též jako drony) se v posledních konfliktech mimořádně osvědčily a zájem o ně dramaticky roste. Armádní stratégy na nich láká především nižší cena, větší odolnost, technické parametry, které se nemusí ohlížet na křehkou tělesnou schránku pilota a možnost vést boj bez vlastních ztrát na životech. Další vývoj se ubírá několika směry: probíhá vývoj dronů velikosti hmyzu pro průzkum v zastavěném prostoru a uvnitř budov, ale také velkých průzkumných letounů s extrémně dlouhou výdrží ve vzduchu. Některé vzdušné prostředky (tzv. UCAV - Unmanned Combat Air Vehicle) už se také nespokojují jen s průzkumem, ale samy se aktivně zapojují do boje. Někteří odborníci proto soudí, že na bojištích budoucnosti už se "lidští" piloti téměř nebudou vyskytovat.

CARAPAS vychází z konstrukce italského bezpilotního cvičného cíle Mirach
autor: Jan Novák
Spustit audio

Více z pořadu