Tramvaje na pneumatikách

10. říjen 2005

Jeden z největších světových výrobců kolejových vozidel, firma Bombardier, vyvinula hybridní tramvaj či dvousilový trolejbus - o přesné označení se stále vedou spory.

Bez tří měsíců před pěti lety zahájil ve francouzském městě Nancy provoz netradiční dopravní prostředek: TPGN - Tramway sur Pneu du Grand Nancy. Firma Bombardier, jeden z největších světových výrobců kolejových vozidel, zde vybudovala systém MHD, který by se jistě líbil i řadě dalších měst po celé Evropě, ta česká nevyjímaje. Jde o hybridní tramvaj či dvousilový trolejbus - o přesné označení se stále vedou spory. Pohybuje se ulicemi na gumových kolech, je klasicky napájena elektrickým proudem z troleje a unikátním samočinným zařízením veden v jediné vodicí kolejnici.

V případě nehody na trase se ovšem vozy nezačnou před tímto místem hromadit, protože řidič má možnost nastartovat záložní naftový motor, deaktivovat vodicí zařízení a objet problematické místo jako autobus. Stejně tak v případě výluk není nutné zavádět žádnou náhradní dopravu, ale pouze přesměrovat vozy do jiných ulic a stanovit místa sjezdu a nájezdu na vodicí kolejnici.

TPGN - Tramway sur Pneu du Grand Nancy

Pohon tramvaje na pneumatikách zajišťují dva asynchronní trakční motory. Vozidlo má při napájení z troleje výkon 300 kW a při jízdě se spalovacím motorem, který pomocí generátoru vyrábí proud pro trakční motory, pak 200 kW. Nejvyšší rychlost činí 70 km/h. Článkové vozidlo o hmotnosti 25,5 tuny pojme 143 cestujících, z toho 40 sedících.

Čtyři vodicí podvozky v podélné ose vozu jsou oboustranně přitlačovány na kolejnici silou 2 x 750 kg. Jejich ocelová kola mají rovněž oboustranný okolek. Poloměr otáčení je výhodnější než u tramvaje, činí jen 12 metrů, a vozidla zvládají sklony až 13 %.

Síť tohoto systému v Nancy měří 25 km a po počátečních potížích, kterým se však vyhne málokterá nová věc, slouží ke všeobecné spokojenosti.

TPGN - Tramway sur Pneu du Grand Nancy

A na závěr otázka: proč městští radní v Nancy vybrali tento způsob zajišťování městské dopravy? Protože je moderní, ekologický a operativní, protože podobný systém mají jen u nich a dále ještě v Caenu (od roku 2002). A hlavní důvod: finance. Zatímco vybudování 1 km klasické tramvajové trati stálo v té době asi 110 milionů franků, v případě jednodušší trati pro tramvaj na pneumatikách TVR to bylo 75 milionů. Možná tedy, že se v budoucnu pro tento specifický systém MHD rozhodne i některé z našich měst.

autor: Ivo Valent
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.