Supertiché letadlo představeno

10. listopad 2006

Do roku 2030 by mohlo být u letišť mnohem klidněji. Tým Massachusettského technologického institutu a Cambridžské univerzity představil nejtišší dopravní letadlo světa - SAX 40. Vypadá víc jako dnešní "neviditelné" armádní stroje než civilní letadlo.

Supertiché proudové letadlo vyvíjejí už tři roky britští a američtí vědci. 40 expertů Massachusettského technologického institutu a Cambridžské univerzity si říká Silent Aircraft Initiative. Pokud nakonec opravdu vznikne (letecký průmysl patří mezi konzervativní technické obory), mělo by to znamenat významné ulehčení pro lidi žijící v blízkosti letišť. Hlučný bude totiž podle slibů přibližně jako myčka či jiné domácí spotřebiče (kolem 40 dB). Za zmínku stojí i o třetinu nižší spotřeba. S rozpětím 68 metrů a délkou 44 metrů by letadlo mělo být srovnatelné se současným Boeingem 767.

Letadlo hlučné jako myčka

I ruzyňské letiště má problémy s rozšiřováním nejen kvůli pozemkům, ale také kvůli hluku, který znehodnocuje pozemky, nad kterými letadla létají. Startující letadlo totiž dosahuje hlučnosti 130 dB i více a oblast, kterou jeho hluk postihuje, je velmi rozsáhlá a s přibývající výškou se rozšiřuje. Teprve od výšky 900 m nad zemí začíná hluk letadla opět slábnout. Proto je nutné letiště oddalovat i několik desítek kilometrů od velkých měst a letecké koridory, takové pomyslné silnice, po kterých letadla startují a přistávají, nesmějí vést nad obytnými čtvrtěmi měst. Proto se pokusům o snížení hlučnosti v poslední době věnovaly i velké společnosti zabývající se vývojem a stavbou letadel, například Boeing, Airbus nebo i NASA.

Klíč k úspěchu je ve tvaru letadla. Technicky se mu říká blended wing body, (BWB), český překlad samokřídlo plně vystihuje podstatu. Letadlo vypadá jako jedno velké křídlo se zabudovaným přepravním prostorem (jistě si ještě pamatujete obrázek černé stíhačky Stealth, z biologie má samokřídlo zase nejblíž k netopýrovi). Křídla jsou vysoko zvednutá a letadlo nemá ocas. Místo ocasního kormidla se bude využívat kormidel na špičkách křídel. Oproti dnešku BWB nebude mít motory vespod křídel, ale nahoře.

Místo výhledu displej

Designéři nových letadel narážejí na řadu pomyslných háčků: systém blended wing má zatím problémy se stabilitou kvůli chybějícímu ocasu. V porovnání s běžnými letadly s tvarem podobným doutníku je třeba také větší síly k udržení vnitřního tlaku. Vzhledem k tomu, že většina pasažérů sedí daleko od podélné osy, bude mít BWB větší problémy s ostrými zatáčkami než normální letadla. Navíc je tu jeden psychologický, možná i marketingový problém. Většina pasažérů nebude sedět u okénka. Zvažuje se dokonce, zda neumístit vedle sedadel LCD displeje, které by pohled ven promítaly. Ze stejných důvodů by mohl nastat problém s rychlou evakuací.

Na druhou stranu šetří BWB palivem a obyvatele měst ušetří hluku. Když jsou motory umístěny nad křídly, hluk vnímaný ze země je mnohem nižší. Design navíc umožní letounu zůstat ve vzduchu při nižších rychlostech, díky tomu bude přistání ještě tišší.

2030, nebo později

Letecký průmysl je ale velmi konzervativní a změny přicházejí pomalu a ztěžka. Pro výrobu "normálních" letadel je spoustu dobrých důvodů: stavba úplně nových letadel je stejně tak riskantní jako drahá. Připomeňme si, že firma Boeing se po představení 747 (Jumbo) v roce 1968 dostala do vážných finančních problémů, a problémy s odbytem A380 společnosti Airbus jsou také propírány v médiích. Letadlo slouží aerolinkám 30 let, než je vyřazeno - společnost, která teď kupuje nová letadla, si dřív než za pár desítek let nový typ nekoupí.

autor: ark
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.