REGIONOVA - staronový motorák pro české železnice

8. prosinec 2005

Současné technologické možnosti zpracování a lepení plastů i renovace kovových konstrukcí umožnily vznik motorových vlaků nové řady 814/914 pro České dráhy.

Šumperské společnosti Pars nova, a. s., byla svěřena realizace programu rekonstrukcí téměř 30 let starých vozů řad 810 a 010. Vždy ze dvou těchto vozů vznikne nová jednotka Regionova pro provoz na našich místních tratích.

V Evropě je běžnou praxí, že železniční společnosti obnovují svůj vozidlový park přibližně po třiceti letech. Tato perioda, daná u nás koncem 2. světové války, se naplnila právě letos. A dříve byla rovněž dodržena: dnes legendární motorové vozy M 131.1 s motorem Tatra, vyráběné od roku 1945 v konečném počtu 549 kusů, začaly od roku 1975 nahrazovat nové vozy M 152.0 (v současnosti označené řadou 810). Jejich pohonný agregát tvořil ležatý motor Škoda ML634 z autobusu ŠM11. Namísto původně uvažovaných asi 150 vozů nakonec zaplavilo naše tratě 680 kusů. Souviselo to mj. s ohromným požárem ČKD Naftové motory v Praze na Smíchově v létě roku 1980. Dílo žháře z řad podnikového hasičského sboru totiž v důsledku znemožnilo výrobu nového velkého motorového vozu, kterých se České dráhy dočkaly až mnohem později.

Logo

Letos se rozhodlo, že na základě rekonstrukce vozů řady 810 získají České dráhy nové jednotky, které zlepší kulturu cestování na místních tratích. Namísto nákupu zcela nových vlaků v ceně kolem 60-80 milionů Kč za jednotku byla dána přednost cestě rekonstrukce za cca 20 milionů Kč. Podobnou cestu volí například i maďarské železnice MÁV (identické vozy z někdejší Vagónky Studénka byly dříve do Maďarska exportovány).

Logo

Soupravu REGIONOVA tvoří vozy označené řadami 814 a 914, jež jsou na přivrácených čelech spojeny přechodovým měchem. Při rekonstrukci motorových vozů do nich bude instalován spalovací motor TEDOM M1.2C o výkonu 242 kW, spojený se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith. Na vozidla jsou lepena nová laminátová čela s pevnostní konstrukcí zvyšující pasivní bezpečnost stanoviště strojvedoucího. Skříně obou vozů jsou osazeny pevnými a polospouštěcími okny s dvojitým zasklením determálními skly. Design vlaku navrhla společnost Konting, s. r. o.

Mikroprocesorový řídicí systém Lokel bude zahrnovat i kompletní diagnostiku poruch. Ta bude rozdělena na palubní - pro informaci strojvedoucího - a servisní, s možností stahování dat prostřednictvím Wi-Fi. Souprava je vybavena samozřejmě i audiovizuálním informačním systémem. Využití technologie Wi-Fi umožňuje plnění dat on-line z internetu či intranetu ČD, a to jak pro informační systém, tak i pro jízdní řád, a může být využíváno i pro stahování dat potřebných pro údržbu.

Nová jednotka usnadní nástup cestujících a nakládání kočárků či jízdních kol do části se sníženou podlahou ve voze řady 914. Ve vlaku jsou instalována mj. WC evropského standardu s uzavřeným systémem EVAC. Do modulu WC se vstupuje posuvnými elektricky ovládanými dveřmi. Součástí vybavení je i fotobuňkou ovládané napouštění ohřáté vody do umyvadla, přebalovací deska pro nemluvňata, madla a tlačítka nouzového volání pro použití WC imobilními cestujícími.

Zdroje
KONTING s. r. o.
Atlas lokomotiv
Motovozy
Pňovany-Bezdružice
Železniční šílenství
Wikipedia Železniční modelář

autor: Ivo Valent