Průměrný režisér a extremista Frljić konečně vytvořil píáristický humbuk i v Česku, říká divadelní kritik Mikulka

1. červen 2018

Několik trestních oznámení padlo kvůli nedávnému uvedení hry bosenského Chorvata Olivera Frljiće Naše násilí a vaše násilí. Kvůli údajnému hanobení víry se ozvali členové kontroverzního spolku Slušní lidé, kteří se přímo pokusili přerušit produkci zmíněného kusu v brněnském divadle Husa na provázku. Na policii se zase obrátila senátorka a právnička Eliška Wagnerová pro podezření z výtržnictví. Je hra úmyslnou provokací?

„Neřekl bych, že jde o úmyslnou provokaci. Inscenace odráží společenský kontext zejména na Balkáně, zvláště imigrační krizi. Je to zcela plnohodnotná a oprávněná reakce na problém, který je evropský, proto tato inscenace tak hodně dráždí,“ uvedl v pořadu Pro a proti divadelní kritik a publicista z deníku Právo Jiří P. Kříž.

Podle něj Frljić rozhodně není někdo, kdo se snaží hlavně zviditelnit. „Jen vyslovuje názory, které zastupují část veřejnosti. Názor, který v obou inscenacích vyslovuje, je velice oprávněný a je správné, že vyvolává rozruch.“

„Frjlić předkládá inscenační tvar, o kterém se můžeme hádat, můžeme ho přijmout nebo nepřijmout, já jsem trochu tolerantnější, ale obě jeho inscenace na festival rozhodně patří,“ věří novinář.

Nemůžeme dopředu takové inscenace zakazovat, jen tak brát festivalu dotace. A to už je jiný problém, který je náš a český... Já se bavím o principu, jestli se tohle v divadle smí. To radši zakážeme divadlo, aby k extrémům nedocházelo?
Jiří P. Kříž

Ten soudí, že o problémech kolem Frljićovy inscenace diskutují hlavně ti lidé, kteří ji neviděli a nikdy neuvidí. „Jde o takovou malou zkoušku naší tolerance, a ta je mizivá.“

Kritik také připomněl blížící se volby. „Takže všechno, co se děje kolem této inscenace, je sbíráním předvolebních bodů. Není žádným tajemstvím, že Slušní lidé se chtějí ucházet o hlasy v komunálních volbách a chtějí do zastupitelstva.“

„Ten problém je v nás, kteří koukali na tuto inscenaci, o níž si chtěli udělat názor, možná kritický..., ale najednou tam vtrhnou hololebí náckové, to se jinak říci nedá, zabrání představení a zničí ho,“ konstatoval Jiří P. Kříž.

V této kauze je spousta poražených

Divadelní kritik Vladimír Mikulka považuje inscenaci za úmyslnou provokaci. „To jsou ostatně všechny Frljićovy inscenace. Jako režisér založil svou kariéru na tom, že se snaží maximálně provokovat a dráždit. Tím, že se o nich mluví, se pak prosazuje, ačkoli jako režisér je průměrný.“

„Frljić je opravdu průměrný režisér a levicový extremista. Jeho úspěchy spočívají v tom, že je velmi úspěšný píárista, umí najít místo, které naštve hodně lidí, ti se ozvou, vznikne kolem toho humbuk a z něho pak těží. A konečně se mu to povedlo i u nás.“

Expert dodal, že tento režisér uvedl u nás už několik inscenací bez významného ohlasu. „Teď měl to štěstí, že se v Brně našla skupinka katolických fundamentalistů, které urazily scény s Ježíšem, a pak se přiživila skupina tzv. Slušní lidé, tak trochu fašizující bojůvka, která jde do voleb a která si udělala reklamu.“

Vy pořád operujete s tím, že někdo divadlo zakázal, ale to nikdo neudělal... V podstatě se shodujeme. Je mi jen líto, že se musím zastat práva festivalu uvést i inscenaci, která mi přijde hloupá, divadelně průměrná a co do názoru extremistická.
Vladimír Mikulka

„V této kauze je spousta poražených. Jsme to my, kterým je protivný jak Frljić, tak jsou nám odporní ti Slušní lidé. Nelíbí se nám to, že někdo chce diktovat festivalu, jaké inscenace tam mají nebo nemají mít.“

Kritik upozornil, že jsme v situaci, kdy se z hlediska principu svobody slova musíme zastávat práva na uvedení Frljićovy inscenace, která ale prý nabádá k nedemokratickému jednání. „Přímo vyzývá diváky, aby aktivisticky obsadili sídla vlád.“

„Paradoxně úplně v intencích této Frljićovy výzvy se chovají i tzv. Slušní lidé..., kteří jdou a obsadí to divadlo, kde se hraje, co se jim nelíbí. Ani s jedním nesouhlasím... Jsou tady dva extrémy, které se potřebují a které si vzájemně dělají propagaci,“ shrnul Vladimír Mikulka.

autoři: Veronika Sedláčková , oci

Související