Problém vodíkových "benzínek"

15. září 2008

Více než stoletá nadvláda benzínu a nafty se podle některých odborníků pomalu chýlí ke konci. Jenže pokud nebudou vodíkové "benzínky", skončit nemůže.

Důvodem jsou jak zmenšující se zásoby těchto paliv a jejich stoupající ceny, tak i ekologické hledisko s požadavkem na redukci emisí. Alternativou benzínu a nafty by mohl být vodík. Možnosti jeho zavedení do praxe nyní diskutuje článek v odborném časopise Technovation. Podle jeho autorů jde o problém, který připomíná příslovečnou otázku co bylo dřív: vejce nebo slepice?

Zákazníci si totiž nebudou kupovat dopravní prostředky na vodíkový pohon, pokud nebude existovat dostatečně rozvinutá infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. Ty ovšem nebudou vznikat bez poptávky po vodíku.

Američtí vědci vytvořili počítačový model nazvaný H2VISION, na kterém studovali dynamiku vztahů mezi koupí vodíkových automobilů a infrastrukturou čerpacích stanic. Na jeho základě pak sestavili doporučení, která mají napomoci rozvoji "vodíkové dopravy".

Vlády by podle nich měly primárně podporovat vznik sítě čerpacích stanic uvnitř hustě osídlených městských oblastí stejně jako možnosti domácího doplňování paliva. Podporu také zřejmě bude vyžadovat i samotný trh s automobily na vodíkový pohon.

autor: Martina Otčenášková

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.