Podmořský automobil pro rodinné výlety

18. srpen 2006

Vyrazit si na výlet pod hladinu v rodinné ponorce, to vypadá na první pohled jako neuskutečnitelný nápad. Jenže dnes nic není nemožné - tedy alespoň pokud máte na účtech příslušnou částku. Firem, které staví miniponorky, pojaté jako podmořský osobní automobil pro soukromou klientelu, kupodivu není zas tak málo. Jednou z těchto ponorek je netradičně pojatý stroj Gemini od firmy Subeo.

Ponorku si obvykle představujeme jako štíhlé plavidlo hydrodynamického tvaru - Gemini ale vypadá spíš jako létající talíř mimozemšťanů. Z širokého plochého trupu vystupují dvě průhledné bubliny z polykarbonátu, pod nimiž přebývá posádka. Na rozdíl od jiných takových miniponorek nejsou za sebou, ale vedle sebe. Firma nabízí i třímístnou verzi s třemi kopulemi.

Navzdory neobvyklému tvaru má stroj vše, co skutečné vojenské ponorky: pevný ocelový trup vzdorující tlaku vody, zátěžové nádrže, láhve se stlačenými plyny, elektrický pohon a především spoustu ventilů a ovládacích prvků zajišťujících bezpečný pobyt v prostředí, které člověku není nakloněno zrovna dvakrát příznivě. Většina "hardwaru" je umístěna v prostoru mezi vnitřním ocelovým trupem a vnějším hydrodynamickým pláštěm z plastu.

Ponorka pod hladinou

Gemini je určena pro plavby do hloubky padesáti metrů. Tam na každou průhlednou kopuli působí tlak dvanácti tun, na celý povrch stroje dokonce 125 tun. Proto musí být vnitřní trup, stejně jako průhledné kopule, mimořádně pevný a propočítaný s vysokým koeficientem bezpečnosti. Elektromotory s výkonem 4 kW dovolují ponorce plout rychlostí 4 uzle (asi 7,5 km/h).

Stroj má důmyslný systém řízení, navržený tak, aby jej zvládli i "piloti" bez speciálního výcviku. Jeho základem je joystick, umístěný na přepážce mezi sedadly, kde na něj mohou dosáhnout oba členové posádky. Jeho pohyb se elektronicky přenáší na ploutvovité kormidelní plochy i na systém ventilů, přečerpávajících vodu v zátěžových nádržích. Před sedadly pak je prosvětlený panel tlačítek, ovládajících ostatní funkce. Běžná mise může trvat tři hodiny, nouzová zásoba kyslíku a dalších chemikálií ale vystačí na 72 hodin. Kontrolní systém samostatně sleduje senzory, chod všech systémů i složení vnitřní atmosféry a při jakémkoliv nebezpečí posádku automaticky varuje. Navíc je pod trupem zavěšena olověná zátěž o hmotnosti 200 kg, kterou lze v případě nouze velmi snadno odhodit.

Model trojmístné verze Aquarius

Firma nabízí i třímístnou verzi s třemi kopulemi nazvanou Aquarius. Tato ponorka může sestoupit až do stometrové hloubky.

autor: Jan Novák
Spustit audio

Více z pořadu