Po dvou pivech jsou cyklisté naopak opatrnější než za střízliva, tvrdí Škromach

Zdeněk Škromach

Téma nulové tolerance alkoholu v rámci silničního provozu je opět na stole. Někteří zákonodárci usilují o to, aby si cyklisté směli dát dvě piva. Jiní zas tuto možnost chtějí dopřát motorizovaným řidičům. Má se nulová tolerance alkoholu u cyklistů a řidičů zachovat? Proč se ve většině Evropy na silnicích v přiměřené míře pít smí, a u nás ne?

„Praxe ukazuje, že míra alkoholu kolem 0.5 až 0.8 promile není opilost,“ uvedl v pořadu Pro a proti místopředseda Senátu za ČSSD Zdeněk Škromach.

Ten upozornil, že návrh směřuje k cyklistům, kde je prý problém nejmenší a společenské nebezpečí nehrozí.

„U nás na venkově nemáme ani metro, ani šaliny, a jezdíme do hospody na kole. Víme, že když si to pivo člověk dá, tak naopak hledí být opatrný. Opatrnost ztrácí až v opilosti, tedy kolem 1.5 promile,“ tvrdí politik.

Z celkového počtu nehod cyklistů v minulém roce bylo nad 1.5 promile 373 cyklistů, do 0.8 to bylo asi 50 cyklistů, poukázal na souvislost mezi obsahem alkoholu v krvi a nehodovostí Škromach.


Škromach: „Je to zákon pro slušné lidi. Ti, co chtějí chlastat a opíjet se, už se opíjejí dnes a způsobují dopravní nehody. Opilí řidiči kamionu, to jsou ti zabijáci, ale cyklista určitě nikoho nezabije.“

Dopravní expert a bývalá šéf BESIPu Roman Budský je přesvědčen, že alkohol v silničním provozu je velký problém.


Budský: „Obávám se, že by to byl vzkaz i pro ostatní účastníky provozu, že to s tím alkoholem není až tak horké, a vzrostl by počet nejen opilých cyklistů, ale i řada řidičů motorových vozidel by to považovala za signál k tomu, že jedno, dvě piva neuškodí.“

„Pokud se jedná o to, jak alkohol ovlivňuje schopnost řídit, na to jsou jednoznačné studie. Takže 0.8 promile, tedy dvě až tři piva u řidičů motorových vozidel vede minimálně pětinásobnému zvýšení rizik.“

I cyklisté havarují pod vlivem alkoholu. „A máme na to statistiky: šestina nehod v minulém roce na silnicích byla s alkoholem v krvi u cyklistů. Plných 30 % cyklisty zaviněných nehod bylo s alkoholem v krvi.“

Škromachem zmíněné Německo sice je tolerantnější, ale mají i další opatření. „Pro cyklisty platí sice limit 1.6 promile, ale zároveň platí hmotná zodpovědnost už při 0.3 promile, takže Němci jsou si skutečně vědomi toho, že je alkohol nebezpečný.“

„Maďaři v létě 2014 zrušili nulovou hranici pro cyklisty. Po zavedení opatření byl téměř 20% nárůst nehod cyklistů s alkoholem v krvi, v další kvartálu přišel další nárůst o 13 %,“ varoval poukazem na maďarskou zkušenost Roman Budský.