Petr Hartman: Ťok podpisem smlouvy nerozptýlil mýty kolem mýta

20. září 2018

Výběr mýta na českých silnicích je opředen mýty. Nemám tím na mysli mýtné brány, které zaznamenávají, kdo po daném úseku jede a kolik za to má zaplatit.

Jde o způsob volby firmy, která měla mýtný systém provozovat. Od začátku ji provázely nejrůznější zkazky o korupci a manipulacích při výběrovém řízení. Počínání lidí, kteří měli tuto věc na starost, jejich vzniku prospívalo. Zůstalo však u neprokázaných podezření.

Ťok ve Sněmovně kritizoval okolnosti výběru mýtného systému

Ministr dopravy Dan Ťok

Tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že jeho změna bude drahá a obtížná. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Pochybnosti o regulérnosti tendru však úplně nerozptýlily ani výroky soudů, ani verdikt parlamentní vyšetřovací komise, která se problémy kolem mýtného systému zabývala. U zakázky, kde jsou ve hře miliardy korun, se tomu asi nelze vyhnout.

Mýtné brány se vybudovaly, do státní pokladny se začaly hrnout peníze. Zároveň však pokračovaly spory o to, zda jich je dostatek. Zda náklady na pořízení a hlavně provoz systému nejsou neúměrně vysoké.

V neposlední řadě nebyl stát schopen řádně zvolit firmu, která by mýto vybírala po vypršení smlouvy. Proto musela o další roky prodloužit kontrakt původnímu výběrčímu. Jinak hrozil návrat dálničních známek, které by řidiči nákladních automobilů či autobusů museli znovu lepit na čelní sklo.

Co na to kapsy daňových poplatníků?

V 21. století by se spíše mělo řešit, zda je skutečně nutné stavět u silnic mýtné brány, zda není lepší využít například satelitní či jinou technologii. Zkrátka vypadalo to, že si vláda neumí poradit s tím, jak nastavit systém tak, aby byl funkční a zároveň pro stát maximálně výhodný.

Mýto se bude přes mýtné brány vybírat do konce roku 2019

02182757_22.jpeg

Až do konce roku 2019 v Česku zůstanou současné mýtné brány. Vláda schválila tendr na to, jak se bude v Česku vybírat mýto. Ministerstvo dopravy vedené hnutím ANO původně chtělo pětileté přechodné období se současnými branami. Sociální demokraté a lidovci prosadili zkrácení na tři roky.

K zásadní změně nedošlo ani v poslední době. Po různých peripetiích byl sice určen nový provozovatel mýta, ale nebylo jisté, zda ho bude vybírat. Opět se vedly různé spory. V nich hrál zásadní roli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Nejdříve dal zapravdu těm, kteří napadli regulérnost soutěže. Po pár měsících názor změnil. Všechno bylo podle něj v pořádku. Ministr dopravy nelenil a novou smlouvu rychle podepsal.

Petr Hartman

Až následující týdny ukáží, zda tím tento problém na dalších deset let vyřešil. Podivné okolnosti, které nejnovější výběr provázely, nemohou rozptýlit pochybnosti o tom, zda bylo všechno v pořádku. Mýtný systém tak i nadále budou provázet mýty o průhlednosti výběrových řízení, o korupci a nevýhodnosti mýtného systému pro kapsy daňových poplatníků.

autor: Petr Hartman
Spustit audio