Petr Hartman: Ťok podpisem smlouvy nerozptýlil mýty kolem mýta
Výběr mýta na českých silnicích je opředen mýty. Nemám tím na mysli mýtné brány, které zaznamenávají, kdo po daném úseku jede a kolik za to má zaplatit.
Jde o způsob volby firmy, která měla mýtný systém provozovat. Od začátku ji provázely nejrůznější zkazky o korupci a manipulacích při výběrovém řízení. Počínání lidí, kteří měli tuto věc na starost, jejich vzniku prospívalo. Zůstalo však u neprokázaných podezření.
Ťok ve Sněmovně kritizoval okolnosti výběru mýtného systému
Tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že jeho změna bude drahá a obtížná. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Pochybnosti o regulérnosti tendru však úplně nerozptýlily ani výroky soudů, ani verdikt parlamentní vyšetřovací komise, která se problémy kolem mýtného systému zabývala. U zakázky, kde jsou ve hře miliardy korun, se tomu asi nelze vyhnout.
Mýtné brány se vybudovaly, do státní pokladny se začaly hrnout peníze. Zároveň však pokračovaly spory o to, zda jich je dostatek. Zda náklady na pořízení a hlavně provoz systému nejsou neúměrně vysoké.
V neposlední řadě nebyl stát schopen řádně zvolit firmu, která by mýto vybírala po vypršení smlouvy. Proto musela o další roky prodloužit kontrakt původnímu výběrčímu. Jinak hrozil návrat dálničních známek, které by řidiči nákladních automobilů či autobusů museli znovu lepit na čelní sklo.
Co na to kapsy daňových poplatníků?
V 21. století by se spíše mělo řešit, zda je skutečně nutné stavět u silnic mýtné brány, zda není lepší využít například satelitní či jinou technologii. Zkrátka vypadalo to, že si vláda neumí poradit s tím, jak nastavit systém tak, aby byl funkční a zároveň pro stát maximálně výhodný.
Mýto se bude přes mýtné brány vybírat do konce roku 2019
Až do konce roku 2019 v Česku zůstanou současné mýtné brány. Vláda schválila tendr na to, jak se bude v Česku vybírat mýto. Ministerstvo dopravy vedené hnutím ANO původně chtělo pětileté přechodné období se současnými branami. Sociální demokraté a lidovci prosadili zkrácení na tři roky.
K zásadní změně nedošlo ani v poslední době. Po různých peripetiích byl sice určen nový provozovatel mýta, ale nebylo jisté, zda ho bude vybírat. Opět se vedly různé spory. V nich hrál zásadní roli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Nejdříve dal zapravdu těm, kteří napadli regulérnost soutěže. Po pár měsících názor změnil. Všechno bylo podle něj v pořádku. Ministr dopravy nelenil a novou smlouvu rychle podepsal.
Až následující týdny ukáží, zda tím tento problém na dalších deset let vyřešil. Podivné okolnosti, které nejnovější výběr provázely, nemohou rozptýlit pochybnosti o tom, zda bylo všechno v pořádku. Mýtný systém tak i nadále budou provázet mýty o průhlednosti výběrových řízení, o korupci a nevýhodnosti mýtného systému pro kapsy daňových poplatníků.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.