Parkovací zóny - opravdu pro lidi?!

14. květen 2008

Parkovací zóny - dvě slova, která jsou pro mnohé řidiče doslova noční můrou. Řešit každodenní otázku, kam s autem, není jednoduché. A tak ani nepřekvapí, že naše anketní otázka na webu měla celkem jednoznačný výsledek. 78 procent hlasujících je proti zavádění zón omezeného parkování ve městech, zatímco pouze 22 procent tento nápad podporuje. Každopádně vzhledem ke stoupajícímu počtu aut jsou parkovací zóny v centrech měst zřejmě nutností. Hlavní problém je ale v jejich realizaci.

Kromě hlavního města fungují parkovací zóny například i v Hradci Králové, Opavě anebo Českých Budějovicích. Ovšem oproti naší metropoli je v těchto městech zásadní rozdíl - vedle míst pro rezidenty je tam dostatek parkovacích ploch pro návštěvníky. Například v centru Českých Budějovic připadají na jedno abonentní místo dvě placená stání pro hosty. Takže si sice člověk připlatí, ale má možnost zaparkovat. V Praze je poměr výrazně jiný, jak potvrzuje radní Rudolf Blažek.

"Zhruba sedmina parkovacích míst na Praze 2, 3 a 7 je takzvaná placená část zóny, například pro řemeslníky. Oni si musí koupit dvouhodinovou parkovací kartu za 120 korun a potom mohou parkovat i na modré zóně."

To velmi pocítil jeden můj známý, kterého zóny jako neřidiče vůbec nezajímají, ovšem když mu řemeslníci 14 dnů dělali kuchyň, tak se mu to hodně prodražilo. Každodenní nerváky ovšem prožívají i ti, kteří z pracovních důvodů musejí přejíždět mezi jednotlivými městskými částmi a kolem poloprázdných modrých zón hledají místo k parkování.

"Mám hodně klientů po Praze, zkoušela jsem jezdit MHD, ale nevyplatí se to už ani finančně. Auto tedy využívám, a proto mám s parkováním problém všude. Na Praze 3 je velký nepoměr v parkovacích místech na modrých, tedy rezidentních zónách, a placených zónách."

A tak se někteří raději obrátí na jinou firmu. Modré parkovací zóny se ale nelíbí ani politikům. Poslanci opoziční ČSSD je dali k ústavnímu soudu, ale ozývají se také poslanci vládnoucí ODS v čele s Davidem Šeichem.

"Chceme odstranit dvojí režim rezidentů a nerezidentů a s tím spojenou diskriminaci. Požadujeme, aby všichni měli stejná pravidla. Jaká? To už necháme na komunální sféře. Režim nemůže být jednotný jak v Příbrami, tak v Praze. Každé město musí mít vlastní režim, musí se rozhodnout, jaké parkovací karty zavedou (denní, týdenní, měsíční) a jaké budou jejich ceny."

Problém spočívá v tom, že Praha nepostupuje centrálně, ale nechává vše na jednotlivých městských částech, takže pak může docházet k absurdním situacím, že se platí v různých časech. Například v okolí Vinohradského divadla na Praze 2 najdeme hned tři varianty - na jednom místě se platí do páteční 18. hodiny, z druhé strany do sobotního poledne a kousek vedle dokonce do šesti do večera. Podle radního Blažka by se ale toto mohlo upravit.

"Projekt bude vyhodnocován po půl roce, konkrétně na Praze 2 to bude v průběhu května."

Takže nám nezbývá nic jiného, než se opět nechat překvapit, co pro nás obyčejné řidiče komunální politici vymyslí.

autor: evk
Spustit audio