Pantograf pro evropské superexpresy

24. listopad 2005

Ještě před pár desítkami let si to málokdo uměl představit. Ale je to tak: vlaky, které jezdí po vlastně stejných kolejích jako v předminulém století, už pokořily hranici 300, 400 i 500 km/h. Pro každodenní provoz v rychlosti až 450 km/h se ovšem musejí vyřešit nové problémy - jedním z nejzávažnějších je přívod elektrického proudu.

Dosahování stále vyšších rychlostí patří k trvalým prioritám všech druhů dopravy včetně železniční. Zatímco automobily zůstávají, zejména z důvodu bezpečnosti, na hranici 200-250 km/h a hranice 300 km/h je už jen výsadní záležitostí, pro železniční expresy v západní Evropě to začíná být málo. Dřívější obavy z toho, že kola vlaků při rychlostech nad 300 km/h koleje spolehlivě nepovedou, se nepotvrdily. Ani aerodynamický odpor nepředstavuje zásadní problém. Co patří mezi vážné překážky, jsou odskoky a jiskření sběrače proudu - jeho spolupráce s trolejovým vedením.

Těžké lyrové sběrače nahradily u lokomotiv v průběhu vývoje nůžkové pantografy, a ty zase byly nahrazeny lehkými sběrači polopantografovými. Při rychlosti do 250 km/h postačují, ale jejich hlavice při vyšší rychlosti nedokáže dost rychle reagovat na změny výšky troleje. Není možné docílit, aby pokud možno konstatní síla přítlaku smykadla drasticky nekolísala. Navíc každé závěsné místo představuje tuhý bod, který nutí sběrač krátkodobě od troleje odskočit, čímž se mezi trolejovým drátem a lyžinou pantografu natahuje elektrický oblouk. Dlouhý vývoj, jak tomu zamezit a zkvalitnit tak přívod proudu do vozidla, vyústil v nynější pokusy s aktivními sběrači, jejichž hlavice bleskurychle reaguje na změny výšky.

Logo

Aplikace samočinných aktivních prvků v technických zařízeních se dynamicky rozšiřuje. Příkladem můžou být airbagy v automobilech, stejně jako třeba aktivní pancíře tanků, které slabým výbuchem odmrští dopadající střelu. Aktivní hlavice ultralehkého sběrače typu CX, vyvinutého společností Faiveley, je vybavena pneumatickými stabilizačními válečky. Jejich akci, kterou působí proti odskokům a všem nežádoucím chaotickým pohybům sběrače, řídí digitální jednotka podle údajů řady snímačů. Přívod proudu do vozidla je tak mnohem plynulejší. Přitom sběrač CX váží bez izolátorů, na kterých je uložen, pouhých 105 kg! Svým určením pro rychlosti do 350 km/h je základním kamenem nové řady pantografů, které dokáží ještě víc, a budou použity na nových vysokorychlostních jednotkách, křižujících v budoucnu celou Evropskou unií.

autor: Ivo Valent
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.