O neobvyklé izraelské stížnosti na pražský magistrát

31. červenec 2009

Neobvyklou výzvu pražskému magistrátu a prezidentovi Václavu Klausovi adresuje komentátor izraelského deníku Jerusalem Post Michael Freund, který svůj článek začíná chválou Prahy: "V městě plném čarokrásných středověkých synagog, s tisíc let starým ghettem, starodávným židovským hřbitovem a řadou dobrých košer restaurací na Starém Městě se lze procházet beze strachu i s jarmulkou na hlavě," píše autor a dodává: "O kolika jiných městech v Evropě se dá něco takového říct?" Chválou nešetří ani na adresu pražského magistrátu, který si je podle něj vědom významné historie Prahy a snaží se přivábit ještě víc židovských a izraelských turistů.

V nadcházejících týdnech Prahu čeká řada událostí připomínajících 400. výročí úmrtí rabína Jehudy Levy ben Becalel známého jako rabín Löw nebo Pražský Maharal. Pod záštitou prezidenta Václava Klause a pražského primátora Pavla Béma chystá Židovské muzeum v Praze významnou výstavu o Maharalově životě a díle a s ní mnoho dalších akcí a programů, které mají zdůraznit rabínův význam v životě a tradici Židů. "Čeští politici si v tomto ohledu zasluhují jen a jen chválu," píše Fruend. "Přesto se z nevysvětlitelného důvodu právě v Praze nachází jedna z nejnehorázněji urážlivých protižidovských památek v Evropě. Nadešel čas s tím něco udělat," zdůrazňuje komentátor.

Freund je přesvědčen, že není jediný židovský turista, který na Karlově mostě zažívá šok a vztek. Stojí tam socha Ježíše na kříži, nad jehož hlavou je hebrejský nápis citující z Izajáše: "Svatý, svatý, svatý je Hospodin zástupů, celá země je plná jeho slávy. Citát je ústřední součástí židovské liturgie a židé jej denně odříkávají při modlitbách. Proč tedy zdobí takovou sochu v centru Prahy? Odpověď leží v roce 1696, kdy místní úřady obvinily pražského Žida Eliase Backoffena ze "zneuctění Svatého kříže" a uložily mu trest v podobě zaplacení pozlacených hebrejských písmen. Ty pak umístily nad sochu Ježíše jako záměrnou urážku židů. I volba citátu byla záměrná - radní chtěli židy potrestat za údajnou zpupnost tím, že je přinutili aplikovat citát na Ježíše, jako by uznávali křesťanskou víru v Ježíšův božský původ. Tato socha není jen trnem v oku židům - je to facka židovské víře i teologii a hmatatelná známka útlaku a nedostatku svobody, které byly typické pro židovský život po převážnou většinu ostudné evropské historie.

Poté, co v roce 2000 proti soše protestovala skupina amerických rabínů, pražský magistrát údajně souhlasil, že pod ni umístí desku s vysvětlujícím nápisem v češtině, angličtině a hebrejštině. Když jsem však Prahu nedávno navštívil, žádnou jsem nenašel. Není proto divu, že někteří lidé vzali věci do vlastních rukou. V roce 2007 agentura ČTK napsala, že část hebrejského nápisu odstranil ze sochy neznámý "vandal". Zpráva také citovala ředitele odboru kultury a památkové péče na pražském magistrátu Jana Kněžínka, podle kterého jeho úřad pravidelně dostává stížnosti, že socha uráží židovské náboženské cítění. Přesto socha na Karlově mostě stále stojí a davy turistů si fotografují tuto známou památku, která se bezostyšně a otevřeně vysmívá základům židovské víry.

Někdo si možná myslí, že dělám z komára velblouda a že socha s jejím hebrejským nápisem je součástí historie, a proto má zůstat na místě. Dovolil bych si oponovat, píše komentátor. Existují urážky, které s časem nepominou, a socha na Karlově mostě židy uráží dál. Je symbolem nesnášenlivosti a nenávisti, která vedla k zavírání Židů do ghett, a ostře kontrastuje s přátelskou atmosférou, které Praha nabízí. Bylo by dobré, kdyby úřady jednou provždy hebrejský nápis ze sochy odstranily, i kdyby to bylo jen kvůli zacelení této otevřené rány v židovsko-českých vztazích. Českoslovenští Židé byli za druhé světové války téměř úplně vyhlazeni, a proto se musí do čela protestu postavit Izrael a světové židovstvo, neboť to vyžaduje základní židovská sebeúcta a důstojnost. I když čeští činitelé možná chtějí oslavit dědictví svých Židů, měli by si uvědomit, že nám nemohou plivat do tváře a čekat, že si toho nebudeme všímat, píše Michael Freund a uzavírá svůj článek slovy: 'Pane prezidente Klausi, dejte tu sochu pryč!'"

autor: gzb
Spustit audio