Nový život lithiových baterií

29. květen 2009

Nová generace lithiových akumulátorů bude mít až 4krát větší měrnou kapacitu oproti stávajícím. Novým prvkem, který je omladí, má být síra.

Příspěvek jste mohli slyšet v magazínu Nula-jednička. Další témata: Průzkum Connectivity Scorecard, Futurologické okénko: jeden maličký výpadek... , Kogenerace v Malešicích, Projekt Chobotix, Četba - J. Mazurek: Slabikář (repr.).

Bez lithiových akumulátorů by dnešní svět nebyl tím, čím je. Prudký rozvoj by nezaznamenaly digitální fotoaparáty, kamery, notebooky, mobily, přenosné přehrávače či PDA. Ani elektromobily a elektropalivová hybridní auta by neměla naději na to, aby se prosadila na trhu.

Podle posledních článků, např. v časopise Nature Materials, to vypadá, že lithiové baterie ještě neřekly své poslední slovo. Po lithium-iontových a lithium-polymerových bateriích přicházejí baterie lithium-sírové. Nezávisle na sobě s nimi v minulých dnech přišly 2 týmy - laboratoř kanadské Univerzity ve Waterloo a spojený tým pracovníků firem BASF a Sion Power.

V čem jsou tyto nové baterie nadějné? Mají mít výhledově zhruba 3 až 4krát větší měrnou kapacitu oproti stávajícím lithiovým bateriím, číselně vyjádřeno: asi 600 Watt-hodin na kg nebo 600 Watt-hodin na litr objemu. Anoda je tvořena lithiem a katoda sírou, která je vnořena pomocí nanostruktur do vodivého a porézního uhlíku. Slabou stránkou nových akumulátorů je zatím menší výdrž, tedy menší počet nabíjecích cyklů během života baterie.

Bez zajímavosti není ani to, že speciální lithium-iontové akumulátory, postavené na principu nanodrátků (Nanosafe), pohánějí špičkový sportovní elektromobil Lightning GT.

Každý pokrok v oblasti lithiových baterií nás tedy mj. přibližuje době, kdy na silnicích zavládnou úsporné, ekologicky čisté a tiché elektromobily, jejichž současnou slabinou je kratší dojezd a velký nápor na energetické možnosti akumulátoru.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio