Nový evropský plán na podporu investic. Dálnice na polskou hranici v roce 2024

15. leden 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker

Německé dálnice mají vynikající pověst. Každý, kdo přes Německo jezdí, také ví, že nutně potřebují investice. Vždyť skoro polovina dálničních mostů v Německu čeká na opravu.

To je jen malý příklad pro to, že investice v Evropě klesly. Česko v tom samozřejmě není výjimkou. Na podporu investic byl předložen nový evropský plán, takzvaný Junckerův balíček.

Každá země může předložit návrh projektů na podporu z evropského investičního balíčku. Česko projektů předložilo několik desítek. Užší seznam vláda chystá. V seznamu je i projekt, o kterém se mluví dlouhá léta. Dostavba hradecké dálnice D11.

Dálnice do Hradce Králové v roce 2017

Na polskou hranici do Královce chybí postavit 67 kilometrů dálnice a navazující rychlostní silnice. Aktuálně staví Ředitelství silnic a dálnic poslední úsek před Hradcem Králové, potvrzuje mluvčí Jan Rýdl: „Dořešení posledního pozemku pro výstavbu dálnice lze předpokládat na přelomu ledna, února letošního roku. Následně bude zažádáno o vydání posledního chybějícího stavebního povolení pro úsek mezi kilometry 88,6 až 89.“

Do Hradce Králové by měli první řidiči dojet po dálnici v létě 2017, tedy 39 let po zahájení stavby. Dálnice hradeckému kraji citelně chybí, potvrzuje hejtman Lubomír Franc: „Důsledky neumíme domyslet. Dokončená dálnice na polské hranice bude přístupem z Prahy do Krkonoš. Vhodné území pro investory je právě v okolí dálnice.“

03170283.jpeg

Ředitelství silnic a dálnic dnes vykupuje pozemky pro pokračování stavby k Jaroměři. Výkup pozemků je největší problém stavby. Spory o pole farmářky Ludmily Havránkové, které leží před Hradcem Králové, trvaly 20 let.

Přes Náchod 30 tisíc aut denně

V posledních letech se přidal další problém, časté výměny ministrů dopravy. Hejtman Lubomír Franc dodává, že Dan Ťok je 10. ministr dopravy, s kterým jednal od roku 2008. „To je další ne dobrá vizitka řízení státu. Protože není možné, aby se na ministerstvu dělala koncepční práce, když životnost ministra není ani 1 rok.“

Doprava se do Polska valí po silnicích 1. třídy východočeskými městy. Nejzatíženějším je dvacetitisícový Náchod, připomíná starosta města Jan Birke: „V loňském roce provoz za 24 hodin v obou směrech přes mezinárodní komunikaci v Náchodě je 30 000 vozů. Z toho 24 000 osobních aut a 6 000 kamionů. To je astronomické číslo.“

Dostavba dálnice do Polska by zvýšila bezpečnost dopravy. Za loňský rok zemřeli mezi Hradcem Králové a Náchodem při dopravních nehodách 3 lidé a dalších 70 se zranilo. Podle Vladimíra Košťála z dopravní policie Královéhradeckého kraje by dopravní nehodovost výrazně ubyla.

Dostavba chybějících 67 kilometrů na polskou hranici má stát bezmála 40 000 000 000 korun. S penězi na dostavbu stát počítá, D11 a navazující R11 jsou součástí transevropské sítě silnic a k jejich budování se mají využít i evropské dotace.

Luděk Niedermayer

„Financování staveb je zajištěno ve střednědobém finančním plánu státního fondu dopravní infrastruktury a je předpokládáno zařazení stavby 11/06 a 11/07 do operačního programu Doprava 2,“ dodává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. V ideálním případě bude dálnice dostavěna na polskou hranici v roce 2024.

Menší projekty s větší návratností

Podle europoslance Luďka Niedermayera je Junckerův balíček na podporu investic politickou cestou, jak na svoji stranu získat levicovou část parlamentu. „Vidím to jako takového pilota, který říká, jsme ochotni podporovat evropské investice, ale musí to být projekty velmi kvalitní a projekty návratné.“

Snaha o návratnost investic povede k tomu, že v českém prostředí nepůjde o megalomanské projekty, ale o ty menší, které mají komerční smysl. „Tam není prostor na to, aby se peníze v projektu utopily a nevrátily se.“

Podle europoslance Pavla Teličky musí být projekty realizovatelné, tedy jejich zahájení musí být možné v nejbližších 3 letech. „Jinak projekt nemá šanci. Musíme tedy pečlivě vybírat, protože tam nebude žádná národní kvóta, která nám bude zaručena.“

Česko bude muset konkrétní seznam projektů předložit velmi brzy a o tom, jestli uspělo nebo ne, se dozví v příštích měsících.

autoři: oho , Jiří Fremuth , sch
Spustit audio