Nezavádějme princip kolektivní viny muslimů, vyzývá arabista
Zástupci sdružení Islám v Česku nechceme v úterý předali ve sněmovně protestní petici proti přiznání zvláštních práv muslimům. Na to má každá církev po deseti letech od registrace ze zákona nárok.
K islámu se podle statistik v Česku hlásí přes 3300 muslimů, ale skutečná čísla jsou větší. K přiznání zvláštních práv musí mít církev aspoň 10 tisíc členů.
„Vycházíme ze zkušeností s islamizací Evropy, jako jsou šaríja soudy, náboženská policie a paralelní právní systém,“ upřesnil v Ranním Plusu mluvčí iniciativy Islám v Česku nechceme Artur Fišer.
Podle něj islám ohrožuje Česko nastolením paralelního právního systému a postupnou islamizací Čech.
Podaná petice má dva cíle: zabránění uznání Ústředí muslimských obcí jako plnoprávné církve, a zviditelnění problematiky islámu na politické scéně.
Fišer na příkladu výroku českého muslima a arabisty Petr Pelikána o smrti za odpadlictví od islámu dokládá, že i umírnění čeští muslimové, kteří by měli stavět islám do dobrého světla, „vykládají o tom, že by se mělo za odpadlictví zabíjet.“
Arabista z Orientálního ústavu Akademie věd ČR Bronislav Ostřanský vyjádřil výhrady k užití Pelikánova výroku, který podle něj sděluje něco zcela jiného, a který Fišer nepřesně parafrázoval.
„Chápu, že lidé mají z islámu strach, protože mediální ohlasy islámských témat jsou veskrze neradostné,“ vysvětlil arabista. S tím, jak česká média informují o islámu je přesto spokojený.
Češi se paradoxně cítí islámem ohroženi nejvíce ze všech států Evropské unie, i když je zde muslimů mnohem méně než ve Francii, „kde mají reálné problémy s reálnými šesti miliony muslimů.“
„Nezavádějme princip kolektivní viny, sám islám hrozbou pro Česko není,“ vyzval arabista Bronislav Ostřanský.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.