Nebeská kočka - kříženec letadla se vzducholodí

28. listopad 2005

Už více než jedno století se vynálezci a konstruktéři snaží spojit výhody vzducholodí s přednostmi letadel. Žádný z nich ale zatím nedokázal převést tuto lákavou ideu do praktického použití.

V současnosti je nejblíže řešení asi firma Advanced Technologies Group (ATG) sídlící v místě nad jiné příhodném: v hangáru na opuštěném letišti Cardington, odkud mezi první a druhou světovou válkou vzlétaly legendární britské vzducholodě R-34, R-100, R-101 a další. Otcem projektu SkyCat je zkušený konstruktér malých neztužených vzducholodí (blimpů) Roger Munk.

ATG již před několika lety přišla s koncepcí jakéhosi vzdušného katamaranu - vzducholodě se dvěma trupy naplněnými nosným plynem (héliem), které však nemají typický doutníkovitý tvar, ale vespod zploštělý profil nosné plochy letadla. Konstruktéři přitom předpokládali, že hélium dá lodi přes polovinu nosné síly, zbytek obstarají motory a "křídla". Díky tomu by stroj netrpěl velkou nectností vzducholodí, totiž potřeby armády pozemního personálu při startu a přistávání. Nad zem by se nadnesl (podobně jako vznášedlo) pomocí vzduchu vháněného pod trupy mohutnými ventilátory, poté by při dopředném pohybu začal působit vztlak nosných ploch. Velitelská kabina a prostor pro náklad by byly umístěné v konstrukci mezi oběma trupy.

Munk postavil působivý třináctimetrový model lodi, dálkově ovládaný Sky Kitten. Kromě toho představil studii několika typů s nosností od 20 do 1000 tun užitečného nákladu a jejich modifikace pro nejrůznější využití. Nechyběla ani luxusní nebeská jachta a turistická výletní vzducholoď, většinou se však počítalo s hlídkováním, záchrannými aplikacemi, lodí pro hašení lesních požárů a především s dopravou velmi těžkých nákladů a armádní službu. Kromě velké kapacity by zásadní předností oproti letadlům byla mnohadenní výdrž ve vzduchu.

Logo

Jako první chtěl Munk postavit typ SkyCat 20 dlouhý 81 metrů s nosností 20 tun. Šířka dvoutrupového monstra měla být 41 metrů, výška 24 metrů. Při cestovní rychlosti 130 km/h by loď s maximálním nákladem doletěla na vzdálenost 2268 km v maximální výšce 2745 metrů.

Kromě toho Munk vypracoval i projekt na SkyCat 200 dlouhou 185 metrů, s nosností 200 tun, a na gigantický stroj SkyCat 1000 dlouhý 307 metrů, jehož objem plynu 2 miliony kubických metrů nosného plynu by několikanásobně převyšoval největší vzducholodi minulosti. S nákladem 1000 tun uloženým na osmdesátimetrové palubě mezi trupy by při cestovní rychlosti 185 km/h uletěl 7400 km.

Logo

Pro SkyCat 20 údajně měla ATG i odběratele, panenský let původně ohlášený na rok 2002 se však dodnes neuskutečnil. Zřejmě sešlo i z propagačního letu kolem světa připravovaného na letošní rok. Poslední zprávy mluví předvedení SkyCat 20 v příštím roce, jiné zdroje však naznačují, že ATG má finanční problémy a nejspíš stojí před konkursem. Ale i kdyby se tak stalo, nešlo o zbytečné úsilí. Společnost po sobě zanechává zajímavé řešení, kterého se možná jednou chopí někdo jiný.

autor: Jan Novák
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.