Nadzvukový dvouplošník?

sonic-biplane.jpg

Dvouplošník nemusí být jen pomalé práškovací letadlo nebo roztomilý stroj z počátků letectví. Podle nejnovějšího konceptu by mohl létat nadzvukovou rychlostí.

Mezi nadzvukové letouny patřil kromě bojových strojů také dopravní Concorde. V roce 2003 byl však po 27 letech služby vyřazen z provozu. Hlavními příčinami byly vysoké provozní náklady, určitá stísněnost prostoru pro cestující a také vysoká hlučnost. Startující Concorde prý bylo slyšet až na vzdálenost 8 kilometrů. Představa nadzvukových dopravních letadel je však stále lákavá. Vývojáři z Massachusettského technologického institutu nyní přišli s konceptem nadzvukového dvouplošníku, který by měl vyřešit většinu problémů, s nimiž se potýkal Concorde.

Nadzvukový dvouplošník

Vycházejí přitom z počítačových modelů, které ukazují, že modifikovaný dvouplošník má při nadzvukových rychlostech menší aerodynamický odpor než letoun s jediným křídlem. Menší odpor logicky znamená menší náklady na pohonné hmoty. Nadzvukový dvouplošník by také měl být mnohem méně hlučný než Concorde a jiné nadzvukové letouny. Akustický třesk je projevem rázových vln, které se u nadzvukového dvouplošníku se speciální konfigurací trojúhelníkovitých křídel vzájemně vyruší. Jestli se jej skutečně dočkáme, zatím není příliš jasné. Dalším krokem vývoje však má být vytvoření trojrozměrného modelu, který objasní další faktory, které by ovlivňovaly let nadzvukového dvouplošníku.

Trup letadla Concorde

Zdroj: MIT

Letadlo Concorde

-----

<p> <iframe width="610" height="443" src="https://www.youtube.com/embed/b6OCuJZ9bX4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>