Na pražské letiště vlakem? Navržený projekt je zatím příliš drahý, říká ministerstvo dopravy

17. červenec 2014

O železnici, která by spojovala Prahu s letištěm, se mluví už 20 let. Ministr dopravy Antonín Prachař nyní přišel s nápadem, že by stavbu mohl financovat soukromý investor.

Stalo by se tak v rámci projektu Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Jednalo by se o první použití takového projektu v dopravní sféře.

„Výhodou volby soukromého investora by bylo, že by evropské peníze zbyly na další projekty,“ vysvětlil v našem vysílání mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ze studie Správy železniční dopravní cesty ale vyplývá, že pokud by se stavělo podle aktuální varianty, investice by nebyla ekonomicky návratná. „Takto navržený projekt je příliš drahý,“ řekl mluvčí.

„Soukromý investor by do takového projektu ani neměl jít. PPP tu není proto, aby sanoval nedostatek prostředků ve veřejném sektoru,“ tvrdí Jan Ostřížek ze Středoevropského technického institutu.

Pokud stát nemá peníze, není podle Ostřižka projekt PPP řešením.

Smlouvy o PPP se uzavírají na 15, 20 i 30 let a musí být výhodné pro obě strany. „Realizace je ale obvykle rychlejší a náklady bývají nižší,“ uvedl Neřold.

Jak přesně bude varianta trati drahá, není zatím jasné.

„Budeme hledat řešení, které je levnější. Chceme odstranit předražené prvky, a řešit provozní koncept jako počet vlaků a jejich zastávek,“ slíbil tiskový mluvčí.

autoři: jhn , oci
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

    Václav Žmolík, moderátor

    tajuplny_ostrov.jpg

    Tajuplný ostrov

    Koupit

    Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.