Na horské dráze k beztíži

21. únor 2012

Doposud jsme k vytvoření beztížného stavu mimo kosmický prostor potřebovali letadlo, které letělo po speciální dráze. Firma z Jižní Kalifornie ale uvažuje o tom, že by téhož efektu mohla dosáhnout na zvláštní horské dráze.

Stav beztíže by si díky této inovaci mohl po dobu osmi sekund vyzkoušet prakticky každý člověk. Horská dráha takových vlastností dosud samozřejmě neexistuje, nejvyšší současná horská dráha vozí pasažéry z výšky 127 metrů. Na nejrychlejší horské dráze světa se svezeze rychlostí kolem 240 km za hodinu. Nicméně ani na jedné z nich nepocítíme nic, co by se podobalo beztížnému stavu, tedy stav, kdy tlak těla na sedadlo zcela zmizí. S tím se nehodlá smířit jihokalifornská firma BRC Imagination Arts. Chce investovat asi 50 milionů dolarů do projektu horské dráhy, která takové vlastnosti mít bude.

Přesné řízení rychlosti

Dráha kabiny na této horské dráze bude poměrně přesně kopírovat dráhu, a tedy také rychlost a zrychlení letadla, např. speciálu, který provozuje NASA pro výcvik svých astronautů. Ten má docela přiléhavý název „Vomit Comet”. Tento stroj (upravené letadlo typu KC-135A) letí během beztížné fáze letu, která trvá asi 25 sekund, po parabolické dráze. Ve skutečnosti nejde o dokonalý stav beztíže, ale o stav tzv. mikrogravitace, ale tento rozdíl nehraje podstatnější roli.

Beztížná horská dráha v představě výtvarníka

Narozdíl od běžných vozíků na dosavadních horských drahách bude v beztížné dráze firma provozovat uzavřené kabiny, které jsou podobné kabině letadla. Kabina bude poháněna lineárním elektromotorem, který ji urychlí asi na hranici 160 km za hodinu. Potom rychlostní řízení převezme počítač, který kabinu prudce zpomalí, což jakoby vyhodí cestující ze sedadel směrem vzhůru. Hned vzápětí začne počítačem řízený pád. Bude mít takové parametry, aby se dráha a průběh rychlosti kabiny co nejméně lišily od parabolické dráhy letadla a zároveň od skutečné rychlosti volného pádu cestujících. V příslušném výpočtu bude tedy hrát důležitou roli také celková hmotnost posádky, hnací síla motoru se vždy bude trochu lišit. Pasažér bude na svém sedadle poměrně volně přepásán popruhem a na několika rekvizitách také bude pozorovat účinek beztížného stavu.

Vyhlídky na realizaci

Cena stavby běžné horské dráhy zpravidla nepřesahuje 30 milionů dolarů. V tomto případě odborníci předpokládají náklady dosáhnou nejméně 50 milionů dolarů. Hlavním důvodem vyšší ceny je přesné nastavení rychlosti kabin v každé části dráhy. Pokud se peníze najdou, mohla by „beztížná” horská dráha začít fungovat už za necelé dva roky.

Zdroj: Popular Science

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.