Maxima - nejvýkonnější lokomotiva Voith

24. září 2010

Zájem evropských kolejových dopravců se v poslední době zaměřuje nejen na elektrickou trakci, ale i na nákupy nových výkonných motorových lokomotiv. Poslední novinka v tomto oboru, představená v září 2006 v Berlíně, se jmenuje Maxima 40 CC a pochází z produkce německé firmy Voith. Jde o nejvýkonnější dieselhydraulickou lokomotivu na světě.

Stroj Maxima 40 CC, jehož vývoj trval přesně 500 dní, se kompletně včetně hydraulické převodovky Turbo-Split, kardanových hřídelů, bloku chlazení či řídicích obvodů vyrábí v závodě Voith Turbo Lokomotivtechnik v Kielu; řada komponentů je dodávána i ze sesterského závodu v Heidenheimu. Lokomotivy jsou připraveny k osazení dvanácti- či šestnáctiválcovými motory. Ten výkonnější pochází od belgického subdodavatele ABC. Se svými 3.600 kW bude 135 tun těžká lokomotiva už zanedlouho dopravovat nákladní vlaky o hmotnosti až 2.000 tun v řadě zemí Evropské unie. Je k tomu po všech stránkách připravena, i co se týká požadavků na bezpečnost (pevnost konstrukce podle evropských předpisů, aj.), kompatibility zabezpečovacích a komunikačních zařízení a plnění nejnovějších emisních a hlukových norem.

V blízké budoucnosti se má představit i její varianta pro osobní rychlíkovou dopravu, která bude schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti 160 km/h (současná nákladní verze dosahuje 120 km/h). Ze zajímavých technických údajů tohoto nového 23,2 metru dlouhého železničního hnacího vozidla ještě uveďme, že dokáže vyvinout rozjezdovou tažnou sílu až 408 kN a že jeho nádrž pojme 8.000 litrů nafty.

Maxima 40 CC

Jedním z konkurentů nového evropského gigantu na kolejích - Voith Maximy 40 CC - by se měl stát stroj Euro 4000 s dieselelektrickým přenosem výkonu (nejsou zde kardany, ale elektromotory na každé nápravě). Výkon jeho hnacího agregátu je podobný (3.178 kW). Lokomotivy Euro 4000 má ve výrobním programu firma Vossloh Locomotives, pocházející rovněž z Kielu. Motory (šestnácti- a dvacetiválcové) pro ně budou pocházet z americké produkce a kompletace bude realizována v závodě ve španělské Valencii. Španělské železnice RENFE už si ostatně první stroje tohoto typu objednaly.

Během několika měsíců se na kolejích Evropy rozběhne závod, v němž budou hrát roli parametry špičkové techniky ve vztahu k milionům tun přepravených nákladů.

Euro 4000
autor: Ivo Valent
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka