Magistrát: Už letos vzniknou v metropoli nové parkovací zóny

15. květen 2015

Magistrát chystá rozšíření parkovacích zón v hlavním městě. Týkalo by se prakticky celé metropole. Návštěvníci Prahy nebo řidiči z jiných městských částí by měli v nových zónách zaparkovat snadněji.

Současný poměr 80 ku 20 mezi modrými zónami pro rezidenty a dvěma zónami pro střednědobé a krátkodobé stání aut by se měl změnit do zhruba vyrovnaného poměru.

„Magistrát pouze reaguje na poptávku městských částí, rozhodnutí o zřízení zón záleží jen na nich,“ doplnil v Ranním Plusu náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Nejaktivnější v požadavcích na změnu parkovacích dispozic patří obvody Prahy 4, 5, 6 a 11, ale i Praha 8 v oblasti Karlína či Palmovky.

„Měl by fungovat centrální parkovací systém s virtuálními parkovacími lístky. Budete parkovat na SPZ. Když někam přijedete, tak v automatu nebo mobilní aplikaci potvrdíte příjezd, a budete platit od minuty,“ vysvětlil náměstek.

Problémy s parkováním kolem nově otevřených stanic metra ošetří modré zóny. "Když například uděláte zónu od 7 do 15 hodiny, tak na ní lidé přijíždějící z oblasti mimo Prahu nezaparkují, protože by museli platit, ale pro místní tam po skončení platnosti zóny bude platit volný pohyb."

Zásadní změnou je i řešení pokut. Ty by se měly řešit tam, kde vznikly. „Pokutu vyřeší městská část, kde k prohřešku došlo, a zůstane tam i výnos z ní,“ dodal Dolínek.

„Během měsíce bychom mohli podepsat smlouvu s provozovatelem systému, a do 90 dnů od podepsání vzniknou první zóny na Praze 5 a 6. Máme velkou šanci, že v letošním roce přibudou další parkovací zóny,“ slíbil náměstek primátorky pro dopravu.

Expert: Pozor na pouhé přelití dopravní zátěže jinam

Dopravní expert Robert Šťastný připomněl, že systém musí vyhovět oběma skupinám automobilistů: těm, kteří v Praze bydlí, ale zároveň musí umožnit lidem příjezd do Prahy za prací.

„V rozhovoru mi chybělo slovo P+R parkoviště. Po zavedení systému může vznikat napětí mezi tím, kdo bude spokojený, a kdo ne,“ varoval odborník.

Podle něj nelze říci, že ti, kteří do Prahy dojíždějí, ji obtěžují, ale naopak zvyšují příjem města a zajišťují výkon ekonomiky.

Štastný upozornil na hrozbu pouhého přesunu dopravní zátěže jinam. „Očekávám, že bude zavedeno několik opatření naráz, aby nedošlo jen k tomu, že se doprava jen přelije a zkomplikuje provoz jinde.“

Zřízení parkovacích domů považuje dopravní expert za osvědčenou variantu. „Ukazuje se, že v některých částech Prahy to funguje, například v oblasti Pankráce jsou parkovací domy schopné nápor vozidel absorbovat.“

„Cílem je dosáhnout toho, že ta největší vlna zůstane na okraji Prahy, někdy i pár kilometrů před Prahou u rychlých vlakových linek,“ shrnul Robert Šťastný.

autoři: rkr , oci
Spustit audio