Léky na epilepsii zvyšují riziko autismu

31. leden 2013
02614952.jpeg

Děti matek, které v těhotenství užívaly léky proti epilepsii, jsou více ohroženy autismem a dalšími neurovývojovými poruchami. Naznačuje to malá studie britských vědců.

Lék valproát se používá v terapii epilepsie. Je o něm známo, že v těhotenství zvyšuje riziko poškození plodu víc než jiná antiepileptika, ale v některých případech je jeho podávání nezbytné. Studie na dětech ze severozápadní Anglie nyní naznačila, že mezi rizika spojená s valproátem patří i rozvoj autismu a dalších neurovývojových poruch. Autoři do studie zařadili děti, které se narodily v letech 2000 až 2004. Polovina jejich matek trpěla epilepsií, přičemž až na výjimky užívaly různá antiepileptika včetně valproátu.

Vědci průběžně sledovali fyzický a intelektuální vývoj dětí. U devatenácti z nich se před šestým rokem života objevila vývojová porucha. Dvanáct z těchto devatenácti dětí trpělo autismem, u jednoho autisty byla navíc diagnostikována hyperkinetická porucha ADHD, tři měly samotnou ADHD a čtyři další poruchu učení známou jako dyspraxie. Tyto neurovývojové poruchy byly výrazně častější u dětí, které se narodily epileptičkám (7.46% proti 1.87% ). Pravděpodobnost jejich výskytu se však ještě více zvýšila v případě, že matka užívala samotný valproát nebo jeho kombinaci s jinými léky.

Zdroj: British Medical Journal

Spustit audio
autor: redakce ČRo Leonardo