Legrace z gheta
Chudý člověk to nemá na světě lehké. Vstane ráno a dočte se, že svět se zmítá ve finanční krizi. Chudý člověk se zmítá ve finanční krizi věčně a noviny o tom nepíší. Ale krize, jak víme z filmů páně Werichových a Voskovcových dopadne i na chudého člověka, ba nejenom na něj, i takový milionář si musí žehlit kalhoty pod jedoucím parním válcem.
Nedávno vysílala dokumentární film o legendárním Mac Fričovi, v té scéně, při natáčení skutečně zemřel člověk. Rozdrtil ho parní válec. Divadlo je svět dvou masek: smíchu a pláče. I svět je takový.
Chudý člověk může přihlížet a žít si po svém, jak mu ta děravá kapsa stačí. Může mít své naděje i plány a věčně doufat, například v biografu, nebo u televizních seriálů nebo s knihou z Červené knihovny v ruce, že Fortuna, ta vrtošivá paní se i na něj usměje a z chuďase se stane princ.
A tak ten chudý člověk přelistuje ze stránek světových, kde se hovoří o bilionech a bezedných fondech neznámých institucí, na stránky domácí a dočte se tam, že pan Morava je bezcharakterní lump, zatímco pan Tlustý je oběť, krize ve straně je i není, názor od názoru a volič si nakonec odnese jediný dojem , totiž : pravidla pro politiku a běžný život jsou odlišná, měřítka hodnot nezměřitelná a lépe koukat na fotbal než na jednání parlamentu.
A také se ten ranní čtenář dočte, že budeme mít tři druhy romských ghet. To slovo mrazí minulostí. Na romské vlajce je čakra a pod ní zelená pláň a modrá obloha, co symbol kočovnictví, vesmírného tuláctví dětí svobody a volnosti, jak přesvědčují filmy, v nichž jdou cikáni do nebe, v realitě problémové etnické skupiny.
Nápad, že by každý malý Rom měl mít vlastního učitele ostře kontrastuje se vznikem gheta - tu mírnější, pro solventní Romy, tu se zostřeným režimem, pro zadlužené Romy. Mít vlastního učitele mohly mít leda tak děti dávných šlechtických rodin nebo dnešních milionářů a nejsem si jist, že by poměr jednoho učitele na jednoho malého Roma měl blahodárný vliv na budoucí sociální a společenské poměry.
Mapa Evropy s počty romského obyvatelstva vypadá dost beznadějně a lze pochybovat o tom, že současné jednání v Bruselu k něčemu kloudnému povede. Rozpočet Evropské unie zatíží další desítky milionů eur na převýchovu, výchovu, vzdělávání, resocializaci a bůhví na co ještě, což se zásadním způsobem nedotkne především romské menšiny, odolávající všem snahám naší civilizace o splynutí a asimilaci.
V Bavorsku jsem myslím pochopil, že ani dvě sousední země s tak podobnou mentalitou obyvatel nebudou nikdy zcela kulturně a společensky asimilovat, nýbrž jim zbývá jediné - podporovat vzájemnou toleranci, snahu o pochopení a vyhledávat to, co je nám společné, namísto úporného lpění na hranicích střetových ploch.
Nicméně se mi zdá nebezpečné, když si začneme zvykat na slovo "ghetto."
Respektive : když si začneme zvykat, že neřešitelnost problému se dá řešit segregací.
Není to zase tak dávno, kdy jsme byli v situaci národa odsouzeného k násilnému vystěhování za Ural.
Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.