Konec německých dálnic zdarma se přiblížil. Berlín a Brusel se dohodly na podobě poplatku
Po letech sporů se německá vláda dohodla s Evropskou komisí na podobě dálničního poplatku. Majitelům aut registrovaných v Německu bude dálniční známka kompenzována formou daňové úlevy, němečtí řidiči se zvlášť ekologicky úspornými vozidly však získají ještě větší úlevu, než zaplatí na mýtném.
Naproti tomu cizinci budou platit v závislosti na objemu motoru a objemu emisí. Evropská komise původní plán kritizovala coby diskriminaci zahraničních řidičů, protože krátkodobé známky se jí zdály být nepřiměřeně drahé. Návrh zákona nyní musí projít Bundestagem, a komentátoři mají pochybnosti o tom, zda se to podaří.
Za frašku označuje dohodu o podobně dálničního mýtného švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung. Schválení zákona není vůbec jisté, protože nová legislativa nepřinese do systému žádné peníze navíc.
„Myšlenka platby za použití dálnice je v principu zcela správná. Ve Švýcarsku je to ošetřeno logicky a jednoduše – čím více toho kamion najezdí po dálnici, tím více ji opotřebí a tím větší příspěvek se od něj očekává. V Německu ale nechtějí ani slyšet o elektronické evidenci údajů o autech. Ochrana osobních údajů je tam na prvním místě a odpovědí na tento stav je nesprávné řešení formou daňových úlev,“ píše jeden z nejstarších dosud vycházejících evropských deníků.
Na opravy to stačit nebude
Stejně tak nepřicházejí v Německu v úvahu soukromí provozovatelé dálnic, jak je tomu ve Francii. „Pokud jsou v Německu opravdu tolik potřeba peníze na opravu dálniční sítě, elegantně by to vyřešilo zdražení benzínu o jeden cent za litr, a ani by nebylo zapotřebí tolik byrokracie,“ podotýká Neue Zürcher Zeitung.
Autor komentáře na serveru německé rozhlasové stanice Deutschlandfunk rovněž neskrývá pochybnosti. Podle něj se vše vrátilo na začátek a stejně budou za opravu dálnic platit hlavně cizinci projíždějící Německem.
„Německým šoférům by se navrhovaný systém rozhodně vyplatil. Auta splňující emisní podmínky zaplatí méně, než by dala za klasickou dálniční známku. Příspěvek na opravu ale bude jen symbolický, rozhodně nepůjde o velkou injekci pro dopravní infrastrukturu, jak halasně sliboval ministr dopravy,“ píše se na webu.
Nepodařený zákon teď může zastavit pouze koaliční SPD nebo Evropský soudní dvůr. A pokud ne, budou za německou dálniční síť platit cizí státní příslušníci,“ poznamenává Deutschlandfunk.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.