Klára Notaro: Boj o dálnici

5. duben 2025

Největší audioportál na českém internetu

Stavba dálnice (ilustrační foto) | Foto: IDMZ

Klára Notaro: Boj o dálnici

Už třicet let trvá spor o dálnici A 69, která by na jihozápadě Francie urychlila spojení mezi místní metropolí Toulouse a městem Castres. Dálnice by byla dlouhá 53 km.

Nápad postavit dálnici vedle stávající silnice vyšel z farmaceutické firmy Pierre Fabre, která má v  Castres továrnu.  Cesta autem by tak podle zastánců stavby byla o půl hodiny kratší, zatímco podle jiných odhadů by šlo o pouhou čtvrthodinu. Farmaceut  Pierre Fabre tvrdil, že chce podpořit atraktivitu této oblasti. Odpůrci projektu si však myslí, že hlavním důvodem byla prosperita jeho  podniku. 

Čtěte také

Castres a okolí není nějaký zapomenutý kout, naopak:  je tu vysoká škola, nemocnice, letiště, výsadkový pluk a počet obyvatel tady roste víc než jinde ve Francii.

Proti stavbě silně  protestovali ochránci přírody. Proč stavět další silnici, když už jedna existuje ? Proč kvůli zbytečné dálnici ničit mokřady a kácet lesy ? Je opravdu třeba půl milionu tun asfaltu?   

Námitky ochránců životního prostředí byly natolik jasné, že se od stavby několikrát upustilo. Na naléhání prezidenta Hollanda se však projekt znovu oživil, prefekt, krajský hejtman, stavbu doporučil a v roce 2018 byla stavba dálnice prohlášena za veřejně prospěšnou.

Za protestů části obyvatelstva se začalo v roce 2023 stavět, pokácely se stromy, na které marně lezli ekologičtí aktivisté, a práce se rozjely rychlým tempem.

Boj proti stavbě dálnice však neustal, naopak, ekologové uměli dokázat, že tato stavba není nezbytná, a ani veřejně prospěšná. Že důvody pro stavbu dálnice už zastaraly. A že stavba přímo ohrožuje 60 druhů vzácných živočichů a rostlin.

Čtěte také

Odpůrci stavby také poukázali na nejasnosti ohledně mýtného, které by se mělo pohybovat kolem 7 €, čímž by se tato komunikace stala jednou z nejdražších ve Francii. Navíc některé silniční úseky, kudy se dnes jezdí zdarma, by se staly součástí dálnice a muselo by se za ně platit. Kvůli tak vysoké ceně by pravděpodobně automobilisté používali jiné komunikace.

Administrativní soud v Toulouse přijal tyto argumenty a v únoru tohoto roku nařídil zastavit práce na dálnici. Ta je přitom z poloviny hotová.

Stroje budující novou komunikaci byly odvezeny. Staveniště je opuštěné. Práce dosud stály 300 milionů eur.       

Příroda na prvním místě

Stát ale nemíní ustoupit, a proti rozhodnutí soudu v Toulouse se odvolal.

Jak bude komplikovaný příběh této sporné dálnice pokračovat, ukáže budoucnost.

Čtěte také

Že je možné upustit od gignatické stavby, na které záleží místním politikům, ukazuje příklad nerealizovaného letiště v Bretagni v Notre-Dame-des-Landes nedaleko Nantes, kde se zemědělci padesát let bouřili proti zničení hájů a pastvin.

Stejně tak se nedávno místní obyvatelé postavili proti mega nádržím na vodu pro soukromé zemědělské účely.

Na těchto příkladech je znát, že otázka ochrany přírody je pro Francouze důležitá, a že se Francouzi nebojí postavit proti politickým rozhodnutím, které přírodu ohrožují.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži

autor: Klára Notaro

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.