Ke změně volebního zákona povede ještě dlouhá cesta

18. prosinec 2000

Změnit volební systém tak, aby napříště byla větší pravděpodobnost sestavit většinovou vládu užší koalice, ve které by mohly být zastoupeny třeba jen dva politické subjekty, anebo by ji dokonce mohla vytvořit jen jedna jasně vítězná strana, a zbavit se tak dosavadních potíží s koalicemi širšími, ve kterých se střetává příliš mnoho různých názorů a postojů a její akceschopnost je omezena, tak vysvětlovaly ODS a ČSSD svůj záměr po té, co vznikla opoziční smlouva

Právě ona, nezvyklá anebo chceme-li nestandardní, mohla sloužit jako ukázka akutní potřeby vystřídat daný volební model, za takový, ve kterém by převažovaly většinové prvky. A komu se opoziční smlouva nezdála, tomu Klaus se Zemanem mohli říci: my jsme o to také nestáli, ale co chcete dělat, když má vítězná strana podle stávajících pravidel rozdělování mandátů po volbách nedostatečnou sílu a musí hledat partnery pro většinu ve sněmovně, jenomže tito partneři nejsou ochotní spolupracovat? Je tedy třeba, aby se posílila pozice vítězů a ti měli volnější ruce.

Mělo a má to logiku. Strana, jejíž zisk ve volbách se pohybuje okolo třiceti procent odevzdaných hlasů je nucena spojit se subjekty s výsledkem mnohem hubenějším, ale jejichž nezbytnost pro vytvoření většinového kabinetu jim propůjčuje značnou váhu, hraničící třeba až s politickým vydíráním. Zdálo by se správnější, aby byl poměr sil změněn a vítěz "bral více" než dosud, kdy například prostřednictvím druhého skrutinia získávají menší strany další křesla a jejich role se tak posiluje.

Na druhé straně lze ovšem klidně říci, že by se politické strany měly mnohem více snažit o dohodu, která se v posledních letech na české politické scéně rychle vytrácela, a ne hned usilovat o změnu systému voleb jen proto, že se dominantní osobnosti jednotlivých politických subjektů neumí mezi sebou dohodnout.

Tak vzniká situace známá z šachu jako pat - totiž když ani černý ani bílý nemohou učinit jediný tah a hra je zablokována. Na rozdíl od pevných pravidel deskové hry je však politika živým organismem, tvořeným živými lidmi, a ti by se ze strnulosti šachových figurek, které prostě nemohou dělat jiné než předepsané kroky, mohli pokusit vymanit a pružně hledat nějaká východiska.

Demokracie je přece také dohodou.

Tou se po předčasných volbách v roce 1998 nakonec stala právě opoziční smlouva, jejíž výsledky však uspokojivé zatím nejsou i když jí byl faktický politický pat odvrácen. Hledat nový volební model je jistě jednou z možností jak příštím blokům předejít. Odpůrcům opoziční smlouvy se ovšem nezamlouvalo, že se o změně pravidel chtějí mezi sebou dohodnout jen ti právě silní, tedy ODS a sociální demokraté. O tak zásadní věci by měla hovořit celá veřejnost, a možná, že s ní také netřeba spěchat, že bychom ještě mohli počkat, zda se politická scéna neodblokuje sama, přirozenou cestou. Že na změny je po prvých letech obnovené demokracie ještě čas a zkušeností naopak málo.

Nicméně především ODS o změnu systému voleb neústupně usilovala a přiměla v tomto směru zřejmě jinak opatrnější sociální demokraty k tomu, aby byl návrh zákona vypracován a předložen parlamentu. ČSSD, pokud se chtěla udržet u moci, s tím nakonec musela souhlasit, ačkoliv by jí při současných průzkumech volebních preferencí nový systém voleb přinesl těžkou porážku a vše by tedy hovořilo pro to, aby věc odsunula stranou.

Ale stávajícímu vedení sociálních demokratů je patrně "košile bližší než kabát", čili přítomnost než budoucnost, a tak poslanecký klub ČSSD v prvním kole sněmovního rokování o tomto zákonu podle dohod s ODS novelu podpořil.

Zatím o mnoho nejde. Novelu teď budou poznámkovat sněmovní výbory. A i po případném přijetí zákona s ním bude muset souhlasit také těžko vypočitatelný Senát. A jak známo, skupina zákonodárců z horní komory uvažuje o tom, že vymění své ano pro změnu volebního systému jen za posílení pravomocí Senátu, což by ovšem asi vedlo k třesku mezi oběma komorami.

Poslanci se totiž těžko smíří s tím, že jim senátoři budou vracet zákony, které by pak sněmovna mohla napodruhé prosadit jen třípětinovou většinou.

A nadto si lze představit i všechny mladší poslance ČSSD, kteří uvažují o další politické kariéře a samozřejmě také o budoucnosti své strany a tom, jak bude moci ovlivňovat další vývoj, a kteří si dnes umí velmi dobře představit, že po uplynutí funkčního období Zemanovy vlády bude sociální demokracie natolik nepopulární, aby podle navrhovaného volebního modelu skončila hluboko v poli poražených.

Takže i když v prvním čtení poslanci stran opoziční smlouvy vládou předloženou novelu schválili, o jejím osudu ještě není zdaleka rozhodnuto.

Spustit audio