Když děti výskají během mše, přináší to do kostela život, říká Martina Viktorie Kopecká
Je jednou z mála žen, které se rozhodly stát farářkou a věnovat se duchovní cestě. „Světlo a naděje je pro mě to, co si chci během Vánoc užít. Boží syn, který se každý rok znovu narodí, je takové prizma,“ říká Martina Viktorie Kopecká.
„Jsem ráda, že celé svátky mohu duchovně prožívat. 24. prosince se probudím a jsem vděčná, že mě už celý advent na tento sváteční den připravil,“ dodává.
Martina Viktorie Kopecká je farářka Církve československé husitské. Vedle farářské služby ve Strašnicích a v kostele sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí v Praze je také aktivní ve Světové radě církví.
Dětský koutek
Ne vždy jsou duchovní nadšeni z rodin, které přicházejí na mše s hlučnými dětmi. Pro Kopeckou to ovšem neplatí. „Mladí i starší rodiče vnímají potřebu předat svým dětem duchovní odkaz a přivádějí je proto do kostela. Jsou obce, které jsou na to připravenější, protože jejich členská základna čítá mnoho rodin, a tak se tomu uzpůsobují i bohoslužby,“ komentuje farářka svatostánky v zahraničí, v nichž je připraven pro nejmenší věřící dětstký koutek, a vysvětluje tím, proč v Česku tento koncept prozatím neexistuje.
„Církev má přijímat všechny věřící. Nemám problém s tím, když děti během bohoslužby výskají a křičí. Myslím, že to přináší do kostela život a určitou hudbu,“ dodává.
Každý farář má možnost oslovit jen určitou skupinu lidí.
Martina Viktorie Kopecká
Duchovní versus terapeut
Farářka také vysvětluje, že je nutné dobře rozlišovat duchovní službu a terapeutickou pomoc, které se věnuje a která se odehrává mimo prostor kostela. „Pokud za mnou přijde člověk v kostele a žádá duchovní péči, chovám se jako farář. Nejsem mu terapeutem, je to duchovní rozhovor, přestože se týká i psychologických aspektů. A když za mnou přichází lidé do terapie, a je jich málo, protože můj čas je velmi limitován právě farářskou profesí, která je tím hlavním, co dělám, tak to zase funguje jinak,“ říká a upřesňuje:
V tomto lidem nejsem duchovním, ani farářkou, nekřtím jim děti. Sahám do šuplíčků svého duchovního života a zkušenosti. Nicméně vnímám velký rozdíl mezi tím, co dělá terapeut a co dělá farář.“ Dodává přitom, že se její služba musí řídit ohledem na konkrétního člověka. „Musím vědět, jaká je zakázka, pro co si daný člověk přichází,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor se svátečním hostem Osobnosti Plus. Od Martiny Viktorie Kopecké se dozvíte, čím může být křestanství atraktivní.
Související
-
Husitská farářka Martina Kopecká: Na synodě v Římě jsem byla jedinou vysvěcenou ženou
Martina Viktorie Kopecká je farářka Církve československé husitské.
-
Farářka. Dokument o cestě z Prahy do Brna, o cestě k víře a k lidem
Pražačka přišla do Brna a udělala rozruch. Mezi lidi a do kostela ale přivedla pořádek. Dokument o netypické farářce Československé církve husitské.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.