Kde a kdy nejčastěji policie odtahuje auta?

25. listopad 2014

Jak pracuje městská policie? Řeší veřejný pořádek nebo jen supluje práci dopravní policie?

Na odtahovém parkovišti na Praze 2 si paní Jana přijela vyzvednout své auto. Stejně jako ona dopadly v posledním roce desetitisíce řidičů ve dvou největších městech. V Praze jich bylo 24 000, v Brně necelých 8 000. Údaje získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím datový tým Českého rozhlasu.

Městská policie má v popisu práce i veřejný pořádek. „Čím větší město, tím je problém dopravy tíživější, proto se městská policie věnuje drtivě veřejné dopravě. Jak v Praze, tak v Brně i v Teplicích platí, že většina agendy jsou dopravní věci, to znamená odtahy, rychlost a další přestupky,“ říká datový novinář Jan Cibulka.

Ten údaje od městské policie analyzoval. Z nich vyplynulo, že 80 procent přestupků, které pražská policie řeší, se týká dopravy, odtahů aut nebo měření rychlosti. Nejčastěji policie nařídí odtah vašeho auta kvůli stání na takzvaných modrých zónách. Nejvíce se tak děje v pracovní dny mezi 10. a 11. hodinou dopolední.

Václavské a Senovážné náměstí

„Odtahy se koncentrují ve třech dobách. V ranních hodinách, kdy lidé přijedou do práce, druhý čas je mezi 1 až 3. hodinou odpolední. Můžeme spekulovat, zda se městská policie snaží zajistit, aby lidé, co se vrací z práce, měli kde zaparkovat. A odtahy ve večerních hodinách, kdy lidé jedou za zábavou a zaparkují tam, kde nemají, od 8 do 10 hodin večer.“

Nejvíce aut nařídili odvézt strážníci z Václavského náměstí a Senovážného náměstí. Proč tomu tak je, vysvětluje šéf pražských strážníků Eduard Šuster:

Nový ředitel městské policie v Praze Eduard Šuster

„Centrum města je nejexponovanější částí města, tam je největší přetlak u řidičů, kteří chtějí zaparkovat vozidla a naopak nedostatek míst, kde zaparkovat mohou. To svádí k tomu, aby docházelo k porušování předpisů, které tam jsou stanoveny.“

Odtažení auta není laciná záležitost. Paní Jana zaplatila 2 150 korun. Protože auto odvlekla soukromá firma, tak skoro 1/2 z této částky připadne jí. Vysvětluje Josef Litera ze Správy služeb hlavního města Prahy:

„Od pondělí do pátku je nutno požadované počty odtahových vozidel doplňovat vozidly smluvní firmy. Podíl odtahových vozidel Správy služeb na celkových odtazích je necelých 39 procent, zbytek odtahů realizovala vozidla smluvní firmy. Pokud je odtah realizován externí smluvní firmou, náleží jí dle uzavřené smlouvy 897 korun bez daně.“

Měření rychlosti je jedna z nejobjemnějších agend, které městská policie vůbec má, upozorňuje Jan Cibulka. „Nejvíc přestupků zaznamenala v ulici Lipská, směrem k letišti, tam bylo 50 000 překročení rychlosti. Dle očekávání na Jižní spojce, Dobříšská, Střešovická nebo třeba Strakonická, Strahovský tunel na Sokolovské, v Legerově. Dávejte si pozor i v tunelu Mrázovka. Tam všude se měří, místy jsou nastavené kamery.“

Policisty do ulic

Městská policie se jen ve 20 procentech zabývá přestupky proti veřejnému pořádku. Pražští politici chtějí změnu, o podrobnostech budou jednat se šéfem městských strážníků Šusterem. Nově zvolený zastupitel za Stranu zelených a zároveň místostarosta za Prahu 7 Ondřej Mirovský řekl, že městská policie má podle něj špatné zadání:

měření rychlosti radarem (Ilustrační foto)

„Budu se snažit dostávat městské policisty do ulic, ne, aby jezdili v autech, ale aby chodili a fungovali a starali se o bezpečnost veřejného prostoru, že budou skutečně hlídat. Ve zbytku časovém můžou řešit dopravní přestupky, ale to by měla řešit státní policie, městská policie by měla mít jinou roli.“

Zatímco v Praze se nejčastěji odtahuje z modrých zón, v Brně strážníci nařizují odtah kvůli tomu, že auto brání provozu. Projíždějí tu tramvaje nebo trolejbusy. Říká mluvčí Městské policie Brno Jakub Ghanem:

„Několikrát do měsíce se stane, že řidiči nemají možnost s tramvají projet, Tramvaj se nemůže jiným způsobem vyhnout, tak to znamená komplikace i pro desítky nebo stovky cestujících na dalších zastávkách, kteří se svého spoje nedočkají.“

Čtěte také

Městskou polici tak musí volat i řidiči Dopravního podniku. V loňském roce zaznamenali zdržení zhruba ve 170 případech. Podle mluvčí brněnského Dopravního podniku Lindy Hailichové většinu zdržení způsobila nevhodně zaparkovaná vozidla. „Pokud se na místě nepodaří dohledat majitele vozidla, musí se přistoupit k tomu, že za asistence městské policie je vozidlo odtaženo.“

Kvůli srovnání si datový tým vyžádal údaje od strážníků v severočeských Teplicích. Vedení města se chlubí, že řidiče zbytečně nešikanuje. Zdejší strážníci neměří rychlost, v poslední době přestávají nasazovat i populární botičky. Jak říká její šéf Michal Chrdle, za špatné parkování řidiči často slyší jen ústní napomenutí.

Městská policie Teplice

„Botičky jsou institut, který se dá nahradit výzvou. Tím přístupem jsme schopni postihnout daleko víc přestupků, ale ne že z lidí taháme peníze. Víc než polovinu přestupků řešíme na základě výzvy, domluvou, a zbytek v řádu 100 až 200 korun pokuty.“

Teplice mají 70 strážníků, ve speciálním dopravním týmu pracuje jen 7 z nich. I tak řeší tepličtí strážníci nejčastěji právě dopravní přestupky. Tvoří dvě třetiny celkové agendy. Teplice nevybočují ani v počtu odtažených aut. Za poslední rok a čtvrt jich na odstavném parkovišti skončilo 1200. Nejčastěji strážníci nařizovali odtahy v lázeňském centru, kde s metrem v ruce kontrolují vzdálenost aut od přechodu pro chodce. Jejich šéf Chrdle říká, že to dělat musí. Nadšený z toho není.

„Buďto bychom měli dělat dopravu celou, anebo žádnou. Bylo by dobré se zamyslet nad tím, jak dál. Jestli kompletně nebo žádnou. A když se zeptáte mě, tak já jsem pro to, aby městská policie nedělala žádnou dopravu.“

Kompletní mapu míst, kde se ve třech zmíněných městech nejčastěji odtahuje, najdete na našem zpravodajském webu zprávy.rozhlas.cz v rubrice data.

autoři: mch , vik , sch
Spustit audio