Karel Barták: Vyplatí se EU pronásledovat Čínu za ceny jejích elektrovozů?

28. září 2023

Evropská komise oznámila, že začne vyšetřovat, zda Čína z veřejných prostředků dotuje výrobu, případně vývoz elektrických aut. Pokud se prokáže, že tomu tak je, EU uvalí na čínské dovozy dodatečná cla. Je to normální postup podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO); netřeba se tím tedy vzrušovat.

Přesto se mnozí vzrušují; nejen Číňané, ale i německé automobilky, pro které je čínský trh mimořádným odbytištěm a obchodní válka by jim neprospěla. A také ekonomičtí experti, podle kterých Evropa nedělá dobře, když své zaostávání v sektorech budoucnosti napravuje politickými sankcemi.

Čtěte také

O zásahu EU se spekulovalo už nějakou dobu, zejména Francie v tomto směru tlačila; Německo bylo zdrženlivější. Rozbuškou se stal zřejmě zářijový autosalon v Mnichově, kde evropské automobilky zdrceně sledovaly, jak jedna čínská značka za druhou představují nové a pěkné modely. Musely uznat, že v segmentu cenově dostupné střední třídy jsou zatím poraženy na hlavu.

Evropská komise se proto rozhodla jednat. Má devět měsíců na to, aby zjistila, zda výrobci aut v Číně dostávají podpory od státu. Pravděpodobnost, že k takovému zjištění dospěje, je velmi vysoká; jinak by se do toho nepouštěla. Šéfka komise Ursula von der Leyenová mluvila ostatně bez obalu: „Světové trhy jsou dnes zaplaveny lacinými čínskými elektrickými vozidly, jejichž cena je uměle stlačována masovými veřejnými podporami.“

Konkurenceschopnost Evropy

Tyto podpory, které mohou mít podobu přímých dotací, zvýhodněných půjček či daňových úlev, zajišťují podle komise čínským výrobcům zásadní konkurenční výhodu. Srovnatelně silná a vybavená elektroauta dovezená z Číny jsou o 20 procent lacinější než ta evropská.

Čtěte také

Zatímco před třemi lety se v EU čínská auta ještě neprodávala, letos už představují osm procent trhu; do roku 2025 to bude 15 procent. Taková konkurence by mohla zmařit jakoukoli snahu evropských výrobců se vzchopit a čínský náskok dohnat.

Evropa si příliš pozdě uvědomuje, že jí ujíždí vlak. Že sice už několik let mudruje o „strategické autonomii“, ale jen málo pro ni dělá. Že sice jako první a jediný region světa vyhlásila zákaz nových spalovacích motorů v autech od roku 2035, ale nezajistila ani vlastní vývoj a výrobu baterií do těch elektrických, takže dnes zaostává za Čínou, která bateriemi zásobuje celý svět.

Německo se sice staví za von der Leyenovou, i když zdaleka ne tak nadšeně jako Francie. Německé automobilky návrh veřejně nekritizují, upozorňují však, že pro ně může mít nedobré důsledky. Podle čínských statistik představují francouzské značky jen 0,4 procenta čínského trhu s elektrovozy, zatímco ty německé 17 procent – pokud EU uvalí cla na čínská auta a Peking se rozhodne k protiopatřením, padne tento bumerang především na německé hlavy.

Karel Barták

Rozhodnutí komise nicméně svědčí o tom, že se obě klíčové země EU shodují v potřebě zachránit svůj (potažmo evropský) průmysl, a to i za cenu zavedení ochranářských opatření, která by poskytla jejich automobilkám aspoň dočasnou úlevu a umožnila jim snížit čínský náskok. Německé sdružení automobilového průmyslu nicméně upozorňuje, že to nebude stačit – podniky potřebují lacinější energie, nižší daně a méně byrokratické zátěže. V jejich prohlášení se píše: „Pokud jde o konkurenceschopnost Evropy, vyšetřování samo o sobě existující výzvy nevyřeší.“

Autor je bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu a komentátor Info.cz

autor: Karel Barták
Spustit audio