Jsme výjimečně cyklistická země, tvrdí znalec a sběratel jízdních kol Pavel Eliáš

11. červenec 2018

O jízdním kole, vynálezu starém více než 200 let, hovořil v Magazínu Leonardo sběratel a cyklista Pavel Eliáš ze Spolku přátel jízdních kol.

„Má sbírka není velká rozsahem, ale je zajímavá, protože jde o průřez historií. Od nejstaršího dřevěného odstrkovadla až po favorita, což je kolo, které moje generace zná jako sen, který ne vždy byl splněn,“ vzpomněl znalec.

Ten do Technického libereckého muzea spolu s dalšími sběrateli poskytl svá kola k vystavení, aby tak vznikla pozoruhodná expozice.

Samotné jízdní kolo není starý vynález. „Loni jsme oslavili 200 let, což není v historii strojů mnoho. Základ byl v geniální myšlence německého konstruktéra Karla Draise, že lze udržet rovnováhu na jednostopém vozidle. To zřejmě předtím nikoho nenapadlo.“

Všeobecně v Čechách platí, že pod stromeček se dostává na zimu lyže a na léto jízdní kolo. Jsme výjimečně cyklistická země, blížíme se v tomto ohledu Dánsku, Holandsku nebo Francii. V čem to je, nevím, ale je to tak.
Pavel Eliáš

„Vývoj pak šel poměrně rychle, kolo svou jednoduchostí a tím, jak moc dokáže člověku pomoci, na sebe nabalovalo různé zlepšování. Takže už za 50 let od Draisova vynálezu došel bicykl do podoby, kterou víceméně dnes známe.“

Právě kolo hnané řetězem, které pochází z Anglie roku 1885, ustavuje podobu kola do té klasické: obdélníkový rám, dvě nafukovací pneumatiky na kolech a řetězový převod.

Za skutečně novodobý vynález můžeme ale považovat elektropohon na kole. „Je to skvělé v tom, že tato myšlenka oživuje cykloprůmysl. Éra horských kol také zachránila toto odvětví, protože se myslelo, že jízdní kola nahradí mopedy.“

Sběratelství kol přichází prý do módy. „Vidíme, že rok od roku je kol méně a ceny jdou do závratné výše. Všeobecně lze říci, že nejvzácnější bicykl v českém prostředí je kolo Slavia firmy Laurin & Klement.“

Teď přichází elektromotor na jízdním kole a všichni ve věku nad 50 let si elektrokola pořizujeme... Ale jízdní kolo jako sportovní náčiní přežije věky, zatímco elektrokolo umožňuje jezdit na jízdním kole i ve starším věku.
Pavel Eliáš

„Je za ním jednak úžasný příběh české automobilky..., ale je také záhadou, proč se originálů těchto kol dochovalo jen několik kusů, řádově asi šest... Takže jde o takový modrý Mauritius českého sběratelství jízdních kol.“

Zájmu sběratelů se například těší i vysoká kola firmy Kohout, vůbec první továrny na jízdní kola u nás. „Vyhledávané jsou ale i speciality jako celoodpružená kola, kterých bylo velmi málo.“

„Lze ještě velmi dobře pořídit kola meziválečná... krásná, pohodlná a kvalitní kola, která skvěle jezdí a dají se pořídit v rámci několika tisíc. Takže kdo by měl touhu, tak doba je ještě pro tyto modely zralá,“ doporučil Pavel Eliáš.

autoři: Josef Kluge , oci
Spustit audio

Související