Jindřich Šídlo: Krásná nová pražská doprava

Nalaďte se v metru, Stanice metra Muzeum v osm hodin ráno
Nalaďte se v metru, Stanice metra Muzeum v osm hodin ráno

K další zásadní reorganizaci pražské HMD, která má být spuštěna spolu s prodloužením metra A kamsi do Motola počátkem dubna a kterou lze shrnout větou „Nic už nebude, jak bylo“, můžeme přistoupit dvojím způsobem.

Za prvé ji vzít na vědomí a prostě si po pár týdnech zácviku znovu zvyknout. Stejně jako před třemi lety při poslední optimalizaci, která sama sobě dala docela vtipný a neuvěřitelně drzý název „Ono to jede jinam“.

Anebo je tu druhá možnost. Zvyknout si, protože stejně nic jiného nezbývá, a přitom si třeba uvědomit, jak na tom vlastně pražská MHD je a co by mohl její zákazník taky v budoucnu požadovat.

Autor této poznámky používá veřejnou dopravu téměř denně a bez větších rozpaků si dovolí říct, že to vlastně není tak špatné. Jen je to ovšem taky dost možná věc zvyku, a když se podíváme na několik posledních let a na těch pár příštích, už to tak optimisticky nevypadá.

Čtěte také

Prodloužení metra do Motola o čtyři stanice přichází přesně po sedmi letech. Tehdy, v roce 2008, to bylo metro C a jeho proslavená cesta do letňanských polí, v nichž dodnes osamoceně stojí stanice s přiléhavým lidovým pojmenováním Syslov.

A dnes jsme ve velmi podobné situaci jako tehdy, v květnu 2008. Až se čtyři nové stanice otevřou, nebude se v Praze po 7 letech stavět znovu nic, co by jako metro vypadalo. Což je vcelku výrazný rozdíl oproti slibům primátora Pavla Béma z předvolební kampaně roku 2006, která mu mimochodem vynesla víc než 50 % hlasů Pražanů.

Cestování

Bém tenkrát slíbil 10 nových stanic do roku 2010. Byl to docela dobrý vtip, z nějž se Praha nevzpamatovala dodnes.

Mimochodem, za posledních 20 let otevřela Praha 20 nových stanic, když už započítáme i ony čtyři nové na trase A.

Pro srovnání, třeba v Kodani postavili všech 22 stávajících stanic podzemní dráhy během let 2002 až 2007. Jistě, je to významně bohatší země, ale také tam nebudovali tunel Blanka.

Čtěte také

Ano, v plánu je stavba metra D, o níž mimochodem už také kdysi mluvil Bém. Tady máme aspoň určitou naději, neboť hnutí ANO a Adriana Krnáčová jako jeho primátorka bude muset v Praze předvést nějaký výkon – a Andrej Babiš na ministerstvu financí by stavbě, na kterou Praha sama nemá peníze, mohl docela významně pomoci, aby v příštích třech letech aspoň začala, zhruba se sedmiletým zpožděním.

Ale nejde jen o metro. Posledního opravdu významného rozšíření pražské tramvajové sítě jsme si mohli všimnout před téměř 12 lety, kdy se tramvaje začaly šplhat ze Zlíchova na Barrandov.

Horko, vedro, dopravní prostředek, tramvaj

Od té doby činí celková délka prodloužených tras celých 1500 metrů, v Radlicích k nové budově ČSOB a v Dejvicích od hotelu International na Podbabu.

Což je přece jen poněkud dost málo v porovnání třeba s plánem Útvaru hlavního architekta, který v roce 2012 navrhnul více než 30 kilometrů nových tratí na 13 místech Prahy. Je to ambiciózní plán. Za poslední dva roky se na něj – vcelku pochopitelně – ovšem v pražském rozpočtu nenašla ani koruna.

Kdesi ve snách zůstává projekt pražského S Bahnu, o kterém se mluví taky dobře 20 let, a pochopitelně vlakové spojení s letištěm, které mimochodem mělo být – opět podle Bémových plánů – v provozu už od Vánoc roku 2013 a které teď znovu slibuje primátorka Krnáčová.

Možná je ale lepší si žádný překotný vývoj pražské veřejné dopravy nepřát. Dovedete si pak někdo představit další optimalizaci? Tu příští můžeme za tři roky znovu klidně udělat i při současném stavu.