Ivan Hoffman: Comeback věcí

25. listopad 2020

Rádi s mou ženou vzpomínáme na časy, kdy jsme měli hluboko do kapsy a pořizovali si pouze věci, kterých bylo nezbytně třeba.

Byla z nich radost a slušně se s nimi zacházelo, neboť nás měly dlouho provázet životem. Byla to ekologická doba, kdy věci nestárly fyzicky ani morálně, nekazily se, a pokud ano, šlo je opravit.

Čtěte také

Když to dnes vypadá, že vánoční nakupování ochromí strach z covidu, je to sice pohroma pro obchodníky, ale určitě nehrozí, že by věci, které se neprodají, někomu chyběly. Tím, co si dnes pořizujeme, zpravidla nahrazujeme, co se nám omrzelo.

Na životnosti věcí nelpíme, protože se jich stejně zbavujeme dříve, než doslouží. Tím pádem se ale prodejna věcí stává nablýskaným smetištěm. Prohlížíme si, co pěkného bude do několika málo let k vidění na skládce.

Nevím, co by se mělo stát, abychom zažili comeback věcí. Jistě, aby věci za něco stály, musí něco stát. Ale návrat hodnotných, spolehlivých věcí, které něco vydrží, se musí odehrát v hlavě spotřebitele.

Rýpání se v nose

Spotřebitel dnes sice za mnoho nestojí, ale paradoxně ho může zkultivovat strach z prodejen, ve kterých se po způsobu cigaretového kouře šíří smrtící viry. Pořizování věcí, které nepotřebujeme, se stává hazardem se zdravím.

Čtěte také

Požitek ze shoppingu je, zdá se, minulostí. I ekonomům už dochází, že spoléhat na spotřebu domácností coby tahouna ekonomiky je naivní.

Ještě se to neříká nahlas, ale lidem už lze odezírat ze rtů, že nakupování přestává být trendy, podobně jako cestování či masová zábava. Staré dobré věci se začnou vyrábět tehdy, když se přestanou vyrábět špatné nové věci vycházející vstříc deviantnímu shoppingu, respektive závislosti na nakupování.

Ivan Hoffman

Letošní premiérově covidové Vánoce napovědí, zda Ježíškovi zeštíhlenému absencí kýčovitého levného konzumu přijde spotřebitel na chuť, anebo zda se bude u vánočních stromků strádat a trpět, že nebude co vyhazovat.

Comeback věcí je podmíněn osvětou. Paradoxně k němu nedojde dřív, než společnost nedospěje k poznání, že nakupování je zlozvyk. Něco jako rýpání se v nose.

Autor je komentátor Deníku

autor: Ivan Hoffman
Spustit audio